Nový vzdušný přístav Londýna: Futuristická vize ostrovního letiště

15.11.2013 - Jan Miklín

Hlavní londýnské letiště Heathrow se potýká s nedostačující kapacitou, velkým hlukem omezujícím obyvatele okolních čtvrtí i celkovou zastaralostí. Jedním z návrhů, jak problémy se třetím nejfrekventovanějším letištěm světa vyřešit, je výstavba zbrusu nového letiště na umělém ostrově


Reklama

Poslední kapkou ve sporu o Heathrow byla žádost vedení letiště o vybudování třetí vzletové a přistávací dráhy. Proti tomu ostře protestují obyvatelé žijící v okolí letiště, a tak londýnský starosta Boris Johnson přišel s návrhem na zrušení Heathrow. Namísto něj by jako hlavní vzdušný přístav města mohlo sloužit rozšířené letiště Stansted, anebo zbrusu nová stavba jihovýchodně od města.

Vzhůru na moře

O vybudování letiště v ústí řeky Temže do moře se více či méně vážně uvažuje již od sedmdesátých let minulého století. Všechna stávající londýnská letiště – Heathrow, Stansted i Gatwick – leží velmi blízko zástavby, nebo mají příletové trasy letadel přímo nad Londýnem. Oblast dolní Temže se jeví vhodná z několika důvodů: především by zde letadla mohla startovat i přistávat 24 hodin denně bez hluku obtěžujícího obyvatele velkoměsta. Případné nouzové přistání nebo havárie by také neohrožovala zastavěné oblasti. A v neposlední řadě by nové letiště mohlo být postaveno podle nejnovějších znalostí, plánů a představ prakticky bez omezení.

Jedním z návrhů, které vypadají docela reálně, je projekt společnosti Tesrad. „Umělý ostrov má obrovskou výhodu,“ vysvětluje jeden z vizionářů, Doug Oakervee. „Se stavbou můžeme začít prakticky ihned, bez zdlouhavého vykupování pozemků nebo řešení územních plánů,“ naráží na časté administrativní problémy všech velkých staveb dneška.

Nové centrum

„Nové letiště by mělo obrovský vliv na okolní oblasti, kde by mohlo vzniknout zbrusu nové centrum s tisíci nových pracovních příležitostí,“ představuje další výhody London Britannia, jak zní navrhovaný název letiště. „Zkrátka by nepřišel ani Heathrow. Na místě stávajícího letiště by mohly vzniknout byty i pracovní místa pro statisíce lidí, jeho pozice blízko centra je ideální.“

Letiště na uměle vybudovaném ostrově by mělo stát 47 miliard liber a s šesti dráhami mít kapacitu 172 milionů pasažérů za rok. Ti by se na stanici Waterloo, tedy do samého centra Londýna, měli dostat přímou podmořskou vlakovou linkou za pouhých 30 minut.

  • Zdroj textu:
  • Zdroj fotografií: tesrad.co.uk

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

I když se Anna z incidentu téměř úplně zotavila, koncem roku 2009 stále ještě trpěla menšími symptomy na rukou a nohou, které způsobilo poranění nervů.

Zajímavosti
Věda

Britské „muničky“ se podílely na produkci 80 % zbraní i nábojů pro královské vojsko

Válka

Oranžově dráha mezihvězdné komety Borisov.

Vesmír

Londýnské metro, snímek z oslav 150. výročí zprovoznění.

Historie

Královna korpulence - vítězkou letošního klání o nejvypasenějšího medvěda se stala medvědice Holy.

Revue

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907