Obaly rostlinného viru rozpoutají útok imunity proti nádoru

28.12.2015 - Stanislav Mihulka

Nanočástice z obalů rostlinných virů zapínají vyřazenou imunitu a spustí její úder na rakovinné buňky

Podle sto let starého nápadu lze bojovat proti nádoru rozrušením jeho prostředí vložením něčeho cizorodého. Vědci to nedávno vyzkoušeli s neškodnými rostlinnými viry, které otestovali na myších s nádory

Vytvořili nanočástice z vykuchaného viru mozaikovitosti vigny, což je luštěnina původně pocházející ze západní Afriky. Když se tyto nanočástice vdechnutím dostaly k nádoru plic anebo byly vpíchnuty injekcí do nádorů vaječníků, tlustého střeva nebo prsu, tak odstartovaly zničující útok myšího imunitního systému na dotyčný nádor, a také zajistily dlouhodobou ochranu proti jeho metastázám.

Použití nanočástic z obalů rostlinného viru nevyvolává žádné patrné vedlejší účinky. Nejsou toxické, jejich výroba je prý snadná, levná, a účinky překvapivé. Fungují jako vypínač, který zapne vyřazený imunitní systém hostitele nádoru.

Case Western Reserve University, Nature Nanotechnology