Objev gejzírů na Jupiterově měsíci: Naděje na mimozemský život?

14.12.2013 - Jan Miklín

Hubbleův teleskop zachytil na Jupiterově měsíci Europa gejzíry z vodní páry, tryskající ze zamrzlé jižní polární oblasti. Znamená to, že by zde mohl existovat život?

Že se opravdu jedná o vodní páru, ukázaly spektrometrické analýzy záběrů, pořízených doslova na hraně schopností a rozlišení Hubbleova teleskopu. „Zda jsou tyto gejzíry propojeny s podpovrchovým oceánem, které se nejspíše nalézá pod zmrzlou krustou měsíce, zatím nevíme,“ vysvětluje Lorenz Roth z Southwest Research Institute v San Antoniu. „Pokud ano, nabízí se nám relativně jednoduchá možnost výzkumu složení a vlastností vody přímo na povrchu či v atmosféře, bez nutnosti vrtání.“

Stokilometrové gejzíry

Existence skrytého oceánu prokázána definitivně není, ale vědci ji předpokládají díky hladkému povrchu měsíce s poměrně málo krátery, zato však spoustou prasklin. Europa, vzdálená průměrně 671 tis. km od Jupiteru, je navíc silně ovlivňována slapovými silami planety, které by mohly také pomáhat udržovat vodu v tekutém stavu. Předpokládaný objem vody na Europě je zhruba dvojnásobný, než na je vody na Zemi, navíc vědci odhadují, že pod povrchem je i dostatečné množství kyslíku.

„Pozorované gejzíry jsou až dvě stě kilometrů vysoké, což znamená, že bychom mohli nechat poudem páry proletět sondu, schopnou odebrat vzorky,“ je objevem nadšen John Grunsfeld z NASA. „A co když objevíme vzorky organizmů a ukáže se, že nejsme ve vesmíru sami?“ Moře s vodou v tekutém stavu by mohlo existovat i na Saturnově měsíci Enceladus, kde je odhalila v roce 2005 sonda Cassini. Ten se však nachází zhruba dvakrát tak daleko, a proto bude pro případný výzkum mnohem snazší vyslat sondu právě k Europě.