Objev prvního senzoru pro magnetické pole Země. Překvapivě u háďátka

18.06.2015 - Stanislav Mihulka

Háďátka vnímají magnetické pole a používají k tomu specializované neurony

O mnoha zvířatech víme, že vnímají magnetické pole Země. Zatím ale nikdo netušil, jak to přesně dělají. Dlouholetou záhadu teď osvětlili vědci Texaské univerzity, kteří zkoumali oblíbená háďátka obecná (Caenorhabditis elegans), o nichž by si jen málokdo myslel, že budou vnímat magnetické pole.

Ukázalo se, že háďátka mají zvláštní mikrostruktury v nervových buňkách zvaných AFD neurony, tvarem připomínající maličké televizní antény. A právě díky nim vnímají magnetické pole Země. Na první pohled je to možná zvláštní, ale i drobní červi žijící v půdě se potřebují orientovat. Hladová háďátka mají sklon lézt směrem hlouběji do půdy za potravou, sytá lezou opačným směrem a podobně.

O AFD neuronech se zatím vědělo, že vnímají hladinu oxidu uhličitého a teplotu. Teď k tomu ještě můžeme přičíst magnetické pole Země. Vědci ke svému objevu dospěli experimentováním s umělým magnetickým polem a pak také genetickými manipulacemi. Když vyřadili AFD neurony z činnostï, červi byli vůči magnetickému poli slepí. Podle odborníků teď můžeme očekávat rozmach podobných studií na řadě jiných zvířat.

University of Texas, Austin, eLife