Obnovení funkce jediného genu vymaže nádor tlustého střeva ze světa

24.06.2015 - Stanislav Mihulka

Jsme na prahu revoluce v léčbě nádorových onemocnění?

Rakovina tlustého střeva, čili kolorektální karcinom, je jedním z hlavních nádorových zabijáků dnešní doby. Dle odhadů zemře ročně na následky rakoviny tlustého střeva kolem 700 tisíc obyvatel planety.O situaci v České republice ani raději nemluvě.

Rakovina tlustého střeva je velmi častá, její léčba je ale dost problematická, zvláště v pokročilých stádiích nemoci. Vědci si ale všimli že v 80 až 90 procentech případů nádory tlustého střeva obsahují stejnou mutaci – v genu Apc. Rozhodli se, že zkusí mutaci napravit a pak sledovat, co se bude dít.

A nestačili se divit. Nádory tlustého střeva pokusných myší nejen přestaly růst, ale dokonce se jejich střeva po tomto zásahu vrátila k původnímu fungování. Dokonce i nádory s nepříznivými doprovodnými mutacemi zmizely během dvou týdnů. Po šesti měsících pozorování byly tyto myší stále čisté.

Gizmag, Meyer Cancer Center, Cell