Obr mezi dinosaury: Největší suchozemský tvor objeven v Argentině

29.05.2014 - Jan Miklín

Když před třemi lety objevil argentinský farmář při práci na poli kosterní pozůstatky, netušil, že se z náhodného nálezu vyklube největší dinosaurus, jakého známe. Co víme o sedmasedmdesátitunovém monstru?

Na místě objevu začali pracovat vědci z nedalekého paleontologického muzea Egidio Feruglio, kterým se podařilo vykopat celkem 150 kostí pocházejících ze sedmi jedinců nejspíše největšího druhu, jaký kdy po Zemi chodil.

Nález z dávného bláta

Nově popsaný druh náleží do skupiny titanousaurů, býložravých sauropodů, a žil v období pozdního mezozoika, tedy asi před 95 miliony let. Dinosaurus – zatím bez oficiálního vědeckého jména, to by však mělo odrážet velikost, region a nálezce – dosahoval opravdu impozantních rozměrů. Na délku měřil 40 a na výšku 20 metrů. Váhu vědci odhadují na 77 tun – jedenáctinásobek obávaného Tyrannosaura rexe a o zhruba 7 tun více, než měl dosud největší známý dinosaurus Argentinosaurus.

TIP: Je nově objevený šedesátitunový dinosaurus největším suchozemským tvorem?

Odhady velikosti v případě, že není nalezena kompletní kostra, jsou vždy jen přibližné. Vedoucí výzkumu José Luis Carballido předpokládá, že lokalita zatím vydala jen pětinu kostí a vědce tedy čeká ještě množství objevů. Kromě kostí dinosauřího obra našli třeba zuby dravých dinosaurů, kteří se nejspíše živili mrtvými jedinci. Poškození zubů však ukazuje na to, že obři měli nejspíš velmi tlustou kůži.

• Zdroj fotografií: muzeum Egidio Feruglio