Obr na čtyřech kolech: Největší náklaďák světa

07.01.2014 - Jan Miklín

Sám váží 360 tun, ale na korbu se vejde 450tunový náklad. Rozměry připomíná spíše dům než auto, přesto se dokáže rozjet až šedesátikilometrovou rychlostí. Seznamte se s Belazem 75710, nejtěžším nákladním autem světa


Reklama

Obr patří do kategorie důlních sklápěčů, na silnici se s ním tedy jen tak nepotkáte. Ostatně by se na ni se šířkou téměř deseti metrů ani nevešel. Vyrábí jej Běloruská automobilová společnost sídlící ve městě Žodzina, která od poloviny minulého století produkuje nejrůznější těžká vozidla.

Gigant ve všech směrech

Pojďme se ale auto podívat na zoubek trochu blíže. Prakticky všechny parametry působí úctyhodným dojmem, případně vyvolávají otázku, zda nenastala chyba v jednotkách či desetinné čárce. Hmotnost jsme už zmínili, podílí se na ní masa železa o rozměrech (d × š × v) 20,6 × 9,9 × 8,2 metru. Do kabiny se řidič šplhá po sedmimetrovém žebříku. Přes kola s pneumatikami o průměru téměř čtyř metrů se dostáváme dovnitř.

Srdcem stroje jsou dva šestnáctiválcové motory s celkovým objemem 65 litrů. Agregáty mají výkon 4635 koní a roztáčejí generátory vyrábějící elektřinu, která teprve rozpohybuje elektromotory ukryté v  každém kole. Ty dokáží dát vozu rychlost až 64 km/h – při tom přijde vhod 890 litrů chladící kapaliny. Při těchto parametrech je jasné, že spotřeba bude poněkud vyšší: nasvědčují tomu dvě nádrže na naftu, každá o objemu 2800 litrů.

  • Zdroj textu:
  • Zdroj fotografií: Profimedia

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Vesmír

Norimaki Synthesizer ve variantě pro digitální ochutnávání suši

Věda
Revue

Elisabeth na autoportrétu

Historie
Vesmír
Válka

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907