Obrazem: Zásobování ropou přes La Manche

22.08.2015 - Alexander Brummer

Grafika britského výtvarníka G. H. Daviese zobrazující montáž a fungování produktovodu PLUTO, který spojenecká vojska zásoboval palivem. Vyšla na jaře 1945 v britských novinách The Illustrated London News. Kromě překladu do češtiny ji ponecháváme v původní podobě. Doporučujeme začít přečtením textu.


Reklama

„PLUTO“, BRITSKÉ NEJNOVĚJŠÍ VÁLEČNÉ TAJEMSTVÍ, KTERÉ KAŽDÝ DEN UMOŽŇUJE ČERPAT MILIONY LITRŮ PALIVA PŘES PRŮLIV

Nejnovější ohromující výkon britského válečného inženýrství. Jak se přes La Manche pokládalo potrubí, které zásobovalo Montgomeryho armádu palivem.

Zkratka „PLUTO“ označuje jednu z britských tajných zbraní a doslova znamená „Potrubí pod hladinou oceánu“ (v angličtině „Pipe-Line Under The Ocean“, pozn. překl.). Skládá se z celkem půldruhého tisíce kilometrů potrubí postaveného v Británii během války, jehož položení a provoz schéma názorně ukazuje. Palivo čerpané z Merseyside v severozápadní Anglii putuje po jedné trase přes ostrov Wight do Cherbourgu a po druhé z Dungeness v jihovýchodní Anglii do Buloně v severní Francii.

Používají se přitom dva typy potrubí. První, tzv. potrubí „HAIS“, se podobá kabelům atlantických ponorek a uvnitř má dutou olověnou trubku o průměru 76 mm. Druhé, tzv. potrubí „HAMEL“, obsahuje ocelovou trubku o stejném průměru. Lze je svařováním prodlužovat a především natočit na velký buben jako nit na cívku a na moři doslova odmotávat. Těmto monstrům se přezdívá „HMS Conundrums“ (tedy něco jako „hlavolam Jeho Veličenstva“, pozn. překl.), později jen zkráceně „Conuns“. Měří 12 m na výšku a 18 na šířku. Prázdné váží 270 t, ale i s potrubím až 1 600 t, což je přibližná hmotnost torpédoborce. Schéma ukazuje oba typy: navinuté i položené „HAMEL“, jehož části měřící 1 200 m jsou svařovány na molu na pobřeží. Na francouzské straně La Manche je vyzvednuto a vlečeno na pobřeží, přičemž úplný konec tvoří 90 m kabelu „HAIS“, s nímž se na souši lépe manipuluje.

K odhalení existence tohoto projektu došlo teprve nedávno. Pan Churchill, který věděl doslova o každém válečném tahu, těsně před dnem D osobně navštívil lodě všech velikostí, od plavidel s výtlakem tisíců tun až po bárky a motorové čluny, které se do pokládání potrubí měly zapojit. Operace „PLUTO“ mohla začít až několik týdnů po 6. červnu, kdy se podařilo vody průlivu na přístupu k Cherbourskému poloostrovu zbavit min. Po obsazení Buloně a odstranění min proběhlo položení celkem šestnácti potrubí. Celá operace skončila úspěšně, o čemž svědčí více než 4 miliony litrů paliva, které jím dnes, na jaře 1945, každý den proudí z asi z tisíc kilometrů vzdáleného Merseyside do Frankfurtu nad Mohanem, kde se nachází velitelství generála Eisenhowera. „PLUTO“ spojeneckým vojskům zajistilo přístup k dostatečnému množství paliva  v nejvyšší kvalitě, čímž výrazně přispělo k vítězství v Evropě.

Reklama

  • Zdroj textu:
  • Zdroj fotografií:

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Dospělá samice skákavky pruhované (Salticus scenicus) z čeledi skákavkovití (Salticidae). (foto: Wikimedia Commons, Kaldari, CC0 1.0)

Věda

Kanadští kulometčíci během bitvy u Vimy, někteří důstojníci je trestali například jen za bláto na kalhotách. (foto: Wikimedia Commons, Library and Archives Canada, CC0)

Válka

Půlmetrový meteorit CNEOS 2014-01-08 je podle vědců nejstarším známým mezihvězdným návštěvníkem. V roce 2017 astronomové zaznamenali průlet objektu 'Oumuamua a o dva roky později průlet mezihvězdné komety 2I/Borisov

Vesmír
Revue
Zajímavosti

Lýdský král Kroisos ukazuje své pohádkové bohatství, autor Gaspar van den Hoecke (kolem 1630) (ilustrace: Wikimedia Commons, Národní muzeum ve Varšavě, CC0)

Historie

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907