Obří Airlander: Kříženec letadla a vzducholodi

04.03.2014 - Jan Miklín

Ve Velké Británii právě představili nejdelší letadlo světa. Na první pohled ale vypadá jako vzducholoď. Co to tedy je za podivného tvora?


Reklama

Airlander je představitelem kategorie hybridních vzducholodí – strojů, kombinujících prvky letadel a právě vzducholodí, tedy plavidel lehčích a těžších než vzduch. První takový kříženec vzlétl již roku 1869, v současné době vyvíjí hybridní stroj hned několik firem.

Levně a daleko

Vedou je k tomu potenciální výhody tohoto řešení: velká nosnost, schopnost přistát na jen minimálně upravené dráze i malé náklady na provoz. „Airlander má dvoučlennou posádku, unese 50 tun nákladu a dopraví jej kamkoli potřebujete – a nemusí tam být letiště,“ popisuje Bruce Dickinson, zpěvák skupiny Iron Maiden a jeden z investorů projektu, jenž zatím stál v přepočtu okolo dvou miliard korun.

Airlander je dlouhý 92 metrů, čímž překonává i ruského obra Antonova An-225. Zhruba 60 % vztlaku zajišťují heliem plněné balony, zatímco aerodynamický tvar generuje zbývajících 40 %. Aby k projektu přitáhli pozornost, plánují husarský kousek: obletět bez přistání zeměkouli, a to hned dvakrát. „Poletíme nad Amazonií, velkými městy, a to vše budeme on-line vysílat na internetu,“ plánuje Bruce Dickinson.

  • Zdroj textu:
  • Zdroj fotografií: hybridairvehicles.com

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Věda

Jagdpanzerů IV se vyrobily asi dvě tisícovky, tento se dochoval v Tankovém muzeu v německém Munsteru

Válka
Historie

V roce 2019 využilo průplav přes pět tisíc tankerů a podobný počet dalších nákladních lodí.

Cestování
Revue

Jupiterův měsíc Ganymed. Podle vědců se na jeho povrchu nachází největší známý impaktní kráter ve Sluneční soustavě.

Vesmír

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907