Obří exploze v supermasivní černé díře uprostřed Mléčné dráhy

06.01.2015 - Martin Reichman

Astronomové z rentgenové observatoře Chandra zaznamenali doposud největší výbuch ve středu naší Mléčné dráhy

Rentgenová observatoř Chandra při svém pozorování zachytila obří explozi již v září 2013. Rentgenové záření bylo v danou chvíli 400× silnější než je obvyklé. Další silná exploze se odehrála během října 2014, kdy rentgenové vzplanutí překračovalo obvyklé hodnoty více než 200×. Vše nasvědčuje tomu, že jeho zdrojem byla hypotetická supermasivní černá díra Sagittarius A*. Výsledky pozorování byly prezentovány v rámci 225. setkání American Astronomical Society, které se od 4. ledna koná v Seattlu.

Za nejpravděpodobnější příčinou megavzplanutí vědci považují možnost, že se do přílišné blízkosti Sagittarius A* dostala neznámá planetka, která byla obří silou černé díry doslova rozervána na kusy. Plyn, nenávratně pohlcovaný supermasivní černou dírou by podle vědců v takovém případě mohl produkovat silné rentgenové záření. Tuto teorii podle nich podporuje zachycené silné magnetické záření v okolí černé díry.

chandra.si.edu