Obsahují planetární mlhoviny planety?

17.02.2014 - Michal Švanda

Jako snubní prsten -<p>Prstencová mlhovina M57 je příkladem planetární mlhoviny. Od Země je vzdálena 2 300 světelných let</p>
Jako snubní prsten -

Planetární mlhoviny jsou pozůstatky po vývoji hvězd s hmotností porovnatelnou se Sluncem. Tyto hvězdy se v pozdních fázích vývoje překotně zbavují svých nabobtnalých vnějších obálek. Záření odhaleného horkého jádra umírající hvězdy plyn v rozpínající se obálce ohřívá a nutí jej zářit i ve viditelném oboru.

Vzhledem k rychlé proměnnosti se životnost planetární mlhoviny počítá na desítky tisíc let, což je astronomicky velmi krátká doba. Kdybychom život hvězdy přirovnali k životu smrku, doba, během níž je hvězda obklopena zářící planetární mlhovinou, by byla srovnatelná s dobou pádu šišky ze špičky stromu.

Planetární mlhoviny tedy nemají s planetami nic společného a jejich pojmenování má kořen u prvních pozorovatelů – všechny planetární mlhoviny vypadaly v nedokonalých dalekohledech jako rozostřené kotoučky podobné planetám.

Tajemství vesmíru 11/2012