Boj o rekord: Překročí supervůz Bloodhound rychlost 1 600 km/h?

07.02.2014 - Jan Miklín

Ve Velké Británii vzniká automobilový speciál Bloodhound SSC, jehož cílem je překonat rychlost zvuku a zároveň současný rychlostní automobilový rekord. Vozidlo tak jde do přímého souboje s jiným superrychlíkem, strojem pojmenovaným North American Eagle


Reklama

Zatímco severoamerický orel (o němž jsme již dříve psali) vznikl přestavbou vyřazené stíhačky Lockheed F-104A a práce na něm začali již v roce 1998, jeho britský konkurent – pojmenovaný po plemeni psa vyznačujícím se vynikajícím čichem – byl ohlášen o deset let později britským ministrem školství. Ten účast na projektu nabídl dvěma slavným postavám automobilové historie: Richardu Noblovi, který se strojem Thrust2 roku 1983 překonal 1 000km/h hranici, a současnému rekordmanovi, Andy Greenovi, jenž na podzim 1997 jako první v automobilu překonal rychlost zvuku.

Cíl: rychlost 1000 mil za hodinu

Zapojení ministra školství není náhodné. Hlavním cílem projektu je totiž studentům představit svět vědy, techniky, matematiky a dalších ve školách relativně neoblíbených a obávaných disciplín v tom nejzajímavějším světle. A co může přitáhnout pozornost více, než boj o rekord! Učitelé i studenti tak mohou sledovat vývoj vozu v přímém přenosu. A že je na co se dívat.

Bloodhound SSC měří na délku necelých 14 m a pohání jej celkem tři motory: o rychlost do necelých 500 km/h se stará proudový Eurojet EJ200 (vyvinutý pro evropskou stíhačku Eurofighter), pak nastupuje hybridní raketový motor Nammo, jenž by měl auto dohnat až k cílové rychlosti 1 600 km/h. Třetí z motorů, formulový osmiválec CA2010 o objemu 2,4 litru a výkonu 750 koňských sil slouží jako pomocný motor pohánějící například pumpu paliva do raketového motoru. Celkový tah motorů dosahuje 335 kN, což je více, než 180 závodních F1!

Neméně důležitá je také aerodynamika: v tak vysokých rychlostech hraje důležitou roli, a tak na tvarování karoserie z uhlíkových vláken na kovové kostře se podíleli inženýři z Swansea University. K testování odporu vzduchu a stability vozidla při nejrůznějších rychlostech využívali počítačových výpočtů.

Oproti původním plánům má projekt zpoždění, a tak není jasné, kdy bývalý vojenský pilot Andy Green usedne poprvé za volant Bloodhounda a kdy dojde k pokusu o překonání rekordu. Až vystartuje, rychlosti 1 600 km/h by měl dosáhnout za necelou minutu.

  • Zdroj textu:
  • Zdroj fotografií: Siemens NX, Bloodhoundssc.com, Stefan Marjoram, landspeed.com

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Palác Topkapi – tradičně zde sídlili vládci osmanské říše

Historie

Kančil stříbrohřbetý pózuje ve vietnamském pralese

Věda

Nejnovější start SpaceX na mysu Canaveral

Vesmír

Kam asi udeří příště?

Věda

Německá motospojka na východní frontě se občerstvuje u místních obyvatel

 

Válka

Podle expertů je testování v reálném světě pro vývoj naprosto klíčové. Běžní uživatelé silnic si už tak jistí nejsou. Obyvatelé Silicon Valley tvrdí, že se cítí jako pokusné krysy.

Zajímavosti

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907