Oči vesmíru dokořán: Přehled největších dalekohledů světa

28.03.2014 - František Martinek

Astronomové se neustále snaží nahlédnout co nejdál do vesmíru a spatřit tak doposud neznámé objekty. I když jsou dnešní dalekohledy na hranici technologických možností, stále to nestačí. Potřebujeme vidět více a hlouběji

Největší v současné době fungující dalekohled najdeme na ostrově La Palma na Kanárských ostrovech. Teleskop s celkovým průměrem 10,4 m s označením Gran Telescopio Canarias (GTC) se velmi podobá známějšímu Keckovu teleskopu – taktéž je vybaven segmentovým zrcadlem složeným z 36 dílů ve tvaru šestiúhelníku.

Druhé místo v současném pomyslném žebříčku zaujímá dvojice dalekohledů Keck, každý s průměrem objektivu 10 m. Oba se nacházejí na vrcholu vyhaslé havajské sopky Mauna Kea. V této oblasti je 65 % jasných nocí v roce. I v jiných směrech zde panují ideální pozorovací podmínky. První dalekohled byl zprovozněn v květnu 1993 a druhý v říjnu 1996. V průběhu pozorování soustava senzorů a ovládacích prvků řízená počítačem neustále udržuje optickou plochu dalekohledu v ideálním stavu, s odchylkou pouhé čtyři nanometry (to je rozměr několika molekul nebo, chcete-li, 25 000× méně než tloušťka lidského vlasu).

Soubor dalekohledů o průměru kolem 10 m doplňuje ještě největší africký dalekohled SALT (Southern African Large Telescope), který byl postaven v Jihoafrické republice. Jeho primární zrcadlo o rozměru 11 × 10 m je nepohyblivé a skládá se z 91 segmentů. Každý segment o tloušťce 50 mm je široký 1 m. Rotační osa dalekohledu je skloněná pod úhlem 37 ° od svislého směru.

Ne největší, ale stále monstra

Hobby-Eberly Telescope (HET) je určen především pro spektroskopii. Byl postaven na hoře Mount Fowlkes v Texasu a do provozu byl uveden v roce 1997. Zajímavé je nepohyblivé uspořádání primárního zrcadla dalekohledu. Jeho efektivní průměr dosahuje 9,2 m a optická osa hlavního zrcadla je skloněna o 35 ° od svislého směru.

Large Binocular Telescope (LBT) byl postaven na Mount Graham v jihovýchodní části státu Arizona. Tvoří jej dvojice dalekohledů o průměru 8,4 m, které jsou umístěny vedle sebe, na společné montáži. S trochou nadsázky bychom tento dalekohled mohli přirovnat k obřímu triedru. Celková sběrná plocha světla odpovídá jednomu objektivu o průměru 11,8 m. Pokud budou oba dalekohledy pracovat jako interferometr, potom bude jejich výkon odpovídat rozlišení dalekohledu o průměru 22,8 m.

Very Large Telescope (VLT) – největší soustava evropských dalekohledů byla vybudována v roce 2001 na hoře Cerro Paranal na severu Chile, ve střední části pouště Atacama, která je považována za nejsušší místo na světě. Dalekohledy spravuje Evropská jižní observatoř ESO (European South Observatory), jejímž členem je od roku 2007 i Česká republika. Základem observatoře jsou čtyři dalekohledy, každý o průměru 8,2 m.

Tajemství vesmíru 10/2012