Odstavení amerických uhelných elektráren ušetřilo 26 tisíc lidských životů

Uhelné elektrárny škodí zdraví. Jejich nahrazení za jiné zdroje prospívá lidem i krajině

08.01.2020 - Stanislav Mihulka

Tradiční uhelné elektrárny jsou na odpis. Ve Spojených státech nedávno odstavili stovky uhelných elektráren a podle detailních odhadů amerických vědců to zachránilo množství lidských životů. Posun americké energetiky od uhlí k zemnímu plynu a dalším zdrojům energie se vyplatil, alespoň pro zhruba 26 tisíc lidí, jejichž životy to podle odhadů zachránilo mezi lety 2005 a 2016. Odstavení uhelných elektráren by také mělo přinést vyšší úrodu kukuřice, sóji a pšenice.

Nejde přitom jen o omezení emisí skleníkových plynů. Uhlí je „nejšpinavějším“ ze všech fosilních paliv a je zodpovědné za největší množství znečišťujících látek. Odstavení uhelných elektráren tedy vede ke snížení znečištění ovzduší v jejich širokém okolí. Místní lidé byli nuceni po dlouhou dobu dýchat koktejl mikroskopických sazí, rtuti, oxidů síru a dusíku i dalších látek.

TIP: Nenápadný vrah: Znečištěné ovzduší usmrtí ročně až 4,5 milionu lidí

Takové ovzduší závažně zhoršuje zdraví lidí a podstatně zvyšuje riziko předčasného úmrtí, především kvůli onemocněním srdce a dýchací soustavy. A nejde jenom o lidi. Znečištění pocházející z uhelných elektráren těžce postihuje i rostliny. Podle závěrů řady studií významně snižuje výnosy celé řady plodin. Odstavení elektráren tak prospívá i zemědělství v dané oblasti.

CC0 Creative Commons