Odvážný počin: Vědci plánují poprvé se provrtat pod zemskou kůru!

03.12.2015 - Stanislav Mihulka

Vědecká vrtná loď míří do Indického oceánu poprvé provrtat zemskou kůru až do zemského pláště

Svrchní vrstvu naší planety tvoří zemská kůra, která se skládá hlavně ze sloučenin křemíku a hliníku. Nejsilnější je na kontinentech pod pohořími, kde dosahuje mocnosti až 70 kilometrů. Pod oceány je naopak tenká, někde jenom pouhých 5 kilometrů.

Zatím se nám zatím ještě nikdy nepodařilo provrtat se zemskou kůrou do zemského pláště, který se rozkládá pod ní. Vědci se to ale chystají za pár let změnit.

Právě teď míří vědecká vrtná loď JOIDES Resolution do oblasti Západoindického oceánského hřbetu, který se vypíná na dně oceánu jihovýchodně od Madagaskaru. Vědci tam hodlají vrtat nejprve do hloubky přes 2 kilometry, pak i hlouběji.

Za pár let by měla JOIDES Resolution vystřídat jiná vrtná loď Chikyu, která by se měla dostat do hloubky přes 6 kilometrů. Pokud se to podaří, tak tento vrt poprvé v historii překoná hranici mezi zemskou kůrou a zemským pláštěm, takzvanou Mohorovičićovu diskontinuitu (MOHO). Nebude to snadné, držme jim palce!

• Zdroj fotografií: IODP