Oficiálně: Rusko chce konečně dobýt Měsíc a postavit stálou základnu

13.05.2014 - Petr Broža

Kromě letů na ISS nemá Rusko v podstatě žádný kosmický program. Nyní oznámilo své plány na postavení lunární základny. Podaří se jim vyslat člověka na Měsíc po 60 letech od programu Apollo?

Do roku 2030 chce Rusko začít stavět na Měsíci stálou lunární základnu. „Měsíc je naší nejbližším vesmírným objektem vhodným pro průzkum, už jen proto, že se na něm nacházejí cenné nerostné suroviny, o něž začne boj v tomto století,“ uvádí report, který zveřejnil ruský dení Izvestija. Jeho autory jsou ruská vesmírná agentura Roskosmos, Ruská akademie věd a Moskevská státní univerzita.

Základna by měla být dokončena do poloviny tohoto století. Rusové chtějí být podle tohoto dokumentu nezávislí na jiných státech a technologiích a hlavně chtějí základnu postavit sami – stejně jako plánují vlastní kosmickou stanici (OPSEK). To je posun o 360 stupňů oproti minulosti, kdy projekty přesahující nízkou orbitu Země počítaly s výraznou mírou mezinárodní spolupráce.

Ruský plán zahrnuje tří- až čtyřleté etapy průzkumu v následujících 16 letech. Ty budou analyzovat oblast jižního pólu a jeho geologické složení pro lepší určení pozice budoucí základny. Cesty s návratem budou následovat v letech 2028–2030, pilotované lety pak v letech 2030–2040. První průzkumná část programu byl měla stát okolo 800 milionů dolarů, uvádí Izvestija.

Dřívější lunární program, který byl součástí studené války SSSR a USA, probíhal v šedesátých a v první polovině sedmdesátých letech minulého století. Započal programem Luna v roce 1959 a připsal si dílčí úspěchy, nicméně člověka na povrchu Sověti nikdy vysadit nedokázali. Poslední člověk navštívil povrch Měsíce v roce 1972.

Eutimes.net, Izvestija