Ohnivé peklo: Před 75 miliony let hořela Antarktida jako pochodeň

Nálezy zuhelnatělých zbytků dřeva prozradily, že v Antarktidě na sklonku křídy zuřily časté lesní požáry

31.10.2021 - Stanislav Mihulka

Na sklonku období křídy a celých druhohor byl ostrov Jamese Rosse u pobřeží východní Antarktidy porostlý lesy plnými jehličnanů, kapradin, kvetoucích rostlin a samozřejmě také dinosaurů. Podle nedávných paleobotanických nálezů to ale rozhodně nebyl idylický ráj.

Tým odborníků, který vedla Flaviana Jorge de Lima z brazilské Federal University of Pernambuco v Recife, prozkoumal fosilní vrstvy na ostrově Jamese Rosse a narazil na množství zuhelnatělých zbytků rostlin. Nálezy jim prozradily, že přibližně před 75 miliony let v této oblasti zuřily četné lesní požáry.

Zuhelnatělé lesy

Objevené uhlíky dávných lesních požárů nejsou velké, měří maximálně pár centimetrů. Badatelé přesto pomocí snímků rastrovacího elektronového mikroskopu zjistili, že jde o zuhelnatělé zbytky dřeva jehličnanů, zřejmě ze skupiny blahočetů (araukárií). Jde o první doklady o dávných lesních požárech, které známe z této části světa.

TIP: Před 50 miliony lety kralovali antarktickému nebi draví ptáci s šestimetrovým rozpětím křídel

Výzkum na ostrově Jamese Rosse se stává dalším potvrzením představy, že v tomto období křídy byly v Antarktidě požáry mnohem častější, než si vědci doposud mysleli. Hořelo ostatně po celém světě, ale doposud jsme o tom měli důkazy spíše ze severní polokoule. V té době se rozpadal superkontinent Gondwana a v Antarktidě probíhala intenzivní sopečná činnost. Ta mohla podle vědců podstatným způsobem přispět k častým lesním požárům.