Ohrožení nosorožci jsou na pokraji vymření

26.08.2013 - Kateřina Sedláková Droščínová

Posledních pár kusů severního nosorožce tuponosého (bílého) bylo uznáno jako samostatný druh, který byl následně prohlášen za nejohroženější druh savce planety

Až dosud zoologie rozlišovala pět žijících druhů nosorožce – dvourohý, sumaterský, jávský, indický. Pátý druh, africký nosorožec tuponosý, zahrnoval dva poddruhy – jižní (Ceratotherium simum simum) žijící na jihu Afriky a severní (Ceratotherium simum cottoni) ze středu afrického kontinentu.

Nyní ale mezinárodní vědecký tým, mezi nimi i český zoolog Jan Robovský z Přírodovědecké fakulty Jihočeské univerzity, přišel s důkazy o tak výrazné odlišnosti těchto poddruhů tlustokožců, že si oba zaslouží osamostatnění. Rozdíly nejsou jen vzhledové – například velikost nebo tvar zubů a lebky, ale také genetické, a naznačují tak vzájemnou izolaci nosorožčích bratranců po více než milion let.

Jižní druh by měl zůstat nosorožcem tuponosým (Ceratotherium simum) a pro nový, severní druh vědci navrhují jméno nosorožec Cottonův (Ceratotherium cottoni).