Opětovně potvrzeno: Sonda Voyager 1 je již v mezihvězdném prostoru

14.07.2014 - Martin Reichman

Nové údaje z družice Voyager 1 potvrzují, že sonda překročila hranici heliosféry a vstoupila do mezihvězdného prostoru. Závěry vědců vycházejí z analýzy silné sluneční erupce doprovázené výronem koronální hmoty, neboli CME (Coronal Mass Ejection). Jedná se o velká oblaka plazmy a magnetických polí pohybujících se ze sluneční koróny do meziplanetárního prostoru a následně meziplanetárním prostorem rychlostí až 6 000 km/s. Intenzita a rychlost pulzů je přitom určující pro určení polohy sondy. Pro Voyager 1 je to již třetí CME, které zaregistroval; první byla v roce 2012, ale její projevy byly tak slabé, že se prokázaly až dodatečnou analýzou dat, druhá byla zaregistrována v březnu 2013.

Tip: Co je heliopauza? Dostal se Voyager 1 za hranici Sluneční soustavy?

Sonda Voyager 1 sice opustila sféru vlivu Slunce, stále se ale nachází uvnitř naší Sluneční soustavy. Ta podle všeho zasahuje ještě tisíckrát hlouběji do vesmíru a obklopuje ji Oortův oblak. Cesta k pásu Oortova oblaku je ale stále velmi dlouhá, přestože není známá jeho přesnější vzdálenost od Země, vědci z NASA odhadují, že by Voyager 1 mohl Oortova oblaku dosáhnout zhruba za 300 let a opustit by jej mohl za těžko představitelných 14 až 28 tisíc let.

Družice, která se na svou pouť vydala již v roce 1977, stále funguje a komunikuje se Zemí. Vědci očekávají, že její dvojče Voyager 2 by mohl dosáhnout stejné mety, tedy mezihvězdného prostoru během několika příštích let.