Proč gepardí samci před rozmnožovaním specificky řvou?

12.06.2013 - Zuzana Teličková

Gepardů ve volné přírodě ubývá a odchovy v zajetí se příliš nedaří. Dají výsledky nového výzkumu gepardům větší šanci nevyhynout?

<p>Centrum spravedlnosti Leoben vzdáleně připomíná univerzitu a pochází z hlavy architekta Josefa Hohensinna.</p>

Tým biologů, vedený Mattem Andersonem z Rezervace divokých zvířat v San Diegu, zjistil, že specifické zvuky, které vydávají samci geparda, spouštějí u samic reprodukční cyklus. Přesněji řečeno vedou k uvolnění vajíček, takže může dojít k oplodnění. Samičky geparda mají na rozdíl od jiných koček nepravidelný cyklus a ovulace se u nich objevuje zřídka, takže bylo dosud velmi těžké dosáhnout v zajetí jejich březosti. Nyní by však mohl být odchov o mnoho jednodušší a tento vzácný druh kočkovité šelmy by dostal novou naději na přežití.

Na způsob aktivace reprodukčního cyklu přišli vědci náhodou a rozhodli se podrobit tento jev bližší analýze. Dvěma gepardům představili sexuálně dospělou samici a sledovali hlasové projevy všech tří gepardů. Současně analyzovali vzorky jejich trusu a zaznamenávali případné souvislosti. Ukázalo se, že čím více vydávali samci přerušované, štěkavé zvuky, tím větší množství hormonu, zodpovědného za ovulaci, bylo přítomno v trusu samice. Toto zjištění bylo pro biology velkým překvapením. Dosud se s něčím podobným setkali pouze u ptáků. Například jelen lesní sice avizuje přicházející ovulaci specifickými hlasovými projevy, u žádného savce však nedochází k ovulaci na základě intenzivních zvuků, vydávaných příslušníky opačného pohlaví.

Populace gepardů by se díky Andersonově experimentu mohla v budoucnu rozrůst o mláďata, odchovaná v zajetí. Podle Svazu ochránců přírody (IUCN) žije v současnosti ve volné přírodě už jen asi 7 500 gepardů a mimo území Afriky najdeme jedinou skupinu, čítající necelou stovku jedinců. Důkaz, že pečlivé zkoumání chování zvířat a hladiny hormonů v jejich těle může vést k zásadním objevům, přináší naději i pro jiné ohrožené druhy, které se dosud nedařilo odchovávat v zajetí.