Opravdové monstrum: Černá díra v centru trpasličí galaxie

19.09.2014 - Martin Reichman

Hubbleův vesmírný teleskop se zase jednou ukázal. Objevil obří supermasivní černou díru v centru trpasličí galaxie, tedy v místě, kde by ji čekal jen málokdo

Nově objevená supermasivní černá díra se nachází v centru ultrakompaktní galaxie M60-UCD1, ležící přibližně 50 milionů světelných let od Země. M60-UCD1 je opravdový prcek, se svým průměrem 300 světelných let zabírá plochu pouhých dvou tisícin Mléčné dráhy. Právě její miniaturní velikost, která je v nepoměru k její hmotnosti přivedla vědce na myšlenku existence supermasivní černé díry v jejím středu.

Supermasivní černá díra má hmotnost 20 milionů Sluncí a tvoří tak 15% z hmotnosti celé této trpasličí galaxie. Černá díra v centru naší galaxie má 5× menší hmotnost a to je Mléčná dráha 500× větší než M60-UCD1. Z toho je patrné, o jaké monstrum se jedná.

Oloupil ji Messier 60

Galaxie M60-UCD1 je zajímavá i v dalším ohledu, jedná se o nejkompaktnější, nebo chcete-li nejhustší známou galaxii. Na své relativně malé ploše hostí neuvěřitelných 140 milionů hvězd. Její výjimečné vlastnosti jsou podle vědců dány působením sousedící galaxie Messier 60. V minulosti byla M60-UCD1 pravděpodobně standardní galaxií obsahující až 10 miliard hvězd. Sblížení s jádrem galaxie Messier 60 ji ale o většinu jejího objemu připravilo. Nasvědčuje tomu alespoň obří velikost její černé díry.

Vědci navíc předpokládají, že tento proces bude dále pokračovat a Messier 60 jednou galaxii M60-UCD1 úplně pohltí. Dojde tím ale i ke spojení obou černých děr.

Objev je pro vědce zajímavý v mnoha ohledech, především ale dokazuje, že supermasivní černé díry mohou existovat i v centrech trpasličích galaxií. Znamená to tedy, že se při jejich hledání budeme muset zaměřit i na místa, kde bychom podobná monstra rozhodně nečekali.

esa.int