Ostrovy jdou ke dnu: Izolovanost vede k vymírání

18.05.2013 - Zuzana Teličková

Na ostrovech žijí díky izolovanému vývoji stovky unikátních druhů, avšak vypadá to, že izolovanost je pro biodiverzitu cestou do záhuby

<p>Součástí nové atrakce se stala i kavárna, obchod a přilehlé futuristické hřiště.</p>

Dlouhodobé celosvětové sledování ještěrek potvrdilo domněnku, že tato zvířata se na ostrovech vyskytují asi desetkrát hojněji než na pevnině. To bohužel znamená ohrožení ostrovní populace ještěrek i jiných zvířat v důsledku klimatických změn, ke kterým v posledních letech dochází. Ekosystém ostrovních druhů živočichů je totiž mnohem citlivější na změny než ekosystém pevninských tvorů. Bude pro ně obtížné vyrovnat se se stoupající hladinou vody a častějšími bouřkami, které mnozí vědci předpovídají. Život v izolaci na ostrovech znamená pro tamní obyvatele menší množství predátorů a konkurenčního tlaku. Populace ostrovních zvířat proto dosahují velké hustoty. Na pevnině najdeme na jednom hektaru průměrně 128 ještěrek, kdežto na ostrově žije na stejně velkém území 1919 ještěrek. Asi sto tisíc ostrovů, které se na naší planetě nacházejí, představuje sice jen sedm procent celkové souše, ale ve vysokých počtech na nich žije mnoho druhů živočichů, které na pevnině nenajdeme. Na ostrovních ekosystémech závisí navíc obživa asi pěti set milionů lidí. Již dnes můžeme říci, že asi polovina vymřelých druhů živočichů patří k ostrovní populaci a celých devadesát procent druhů ptáků, které vyhynuly za posledních čtyři sta let, pocházely právě z ostrovů. Tato fakta jsou alarmující a je možné, že věstí počínající ekologický rozvrat na naší planetě.