Ostrý test: Sluneční štít pro dalekohled Jamese Webba funguje na výbornou

06.08.2014 - Martin Reichman

Největší část Vesmírného dalekohledu Jamese Webba, jeho sluneční štít, má za sebou první ostré testy. Speciální štít se skládá se z pěti vrstev a má rozlohu zhruba jako tenisový kurt

Jakmile JWST dosáhne oběžné dráhy Země, musí se speciální sluneční štít s absolutní přesností rozvinout kolem citlivých infračervených snímačů podobně jako deštník. Snímače pro svou správnou funkci vyžadují velmi chladné prostředí, typicky -270°C, štít tak na straně obrácené ke Slunci poskytuje podobnou ochranu jako opalovací krém s faktorem jednoho milionu.

Kromě ochrany před slunečním zářením poskytne štít přístrojům i tepelně stabilní prostředí. To je velmi důležité pro správné sladění všech segmentů primárního zrcadla teleskopu. První testy, ve speciálně izolovaných halách v kalifornském Northrop Grumman, proběhly podle zpráv NASA na výbornou.