P.1000 Ratte: Hitlerův pozemní křižník měl pojmout až 40 členů osádky

22.04.2015 - Lukáš Visingr

Mezi zbrojními projekty nacistické třetí říše najdeme jak pokrokové a užitečné nápady, tak podivné obludnosti, jejichž smysl byl přinejmenším velmi sporný. Jako příklad z oné druhé kategorie lze uvést gigantický obrněnec Ratte


Reklama

Obří německé tanky jako Löwe, Maus nebo E-100 s hmotností přes sto tun jsou dnes (zcela oprávněně) hodnoceny jako slepé uličky, které sice mohly ohromovat strašnou palebnou silou a těžkým pancířem, jenže na bojišti by byly zoufale nemotorné a představovaly by pouze skvělý terč zejména pro nepřátelské letectvo. To vše ještě v daleko větší míře platí pro vůbec největší návrhy německých obrněnců, z nichž měla vzejít vozidla tak obrovská, že pro ně vznikla nová kategorie zvaná „Landkreuzer“, tedy „pozemní křižníky“.

Hitler ohromený „Krysou“

Kromě impozantních úspěchů se po německém vpádu do SSSR dostavila i mnohá nepříjemná překvapení. Např. se zjistilo, že zdaleka ne všechny sovětské tanky jsou tak slabé a primitivní, jak se snažila tvrdit nacistická propaganda. Němci neměli v té době žádné těžké stroje, kdežto Rudá armáda provozovala sice problémové, avšak impozantní těžké obrněnce T-35 s několika věžemi, a navíc se mohla chlubit perspektivnějšími těžkými tanky řady KV.

V Německu proto následovala nejen akcelerace dříve nepříliš důležitých projektů těžkých vozidel, ale také vznik projektů úplně nových, mezi nimi i supertěžkých a přímo gigantických tanků. Vedle obrněnců ještě relativně „normálních“ (jako byl 189tunový Maus) se objevil také koncept vozidla, které mělo vážit asi tisíc tun. Podle toho neslo vývojové označení P.1000, záhy však dostalo i název Ratte (Krysa). Autorem byl dr. Grotte ze zbrojního koncernu Krupp, který se však paradoxně nezabýval vývojem tanků, nýbrž ponorek. Zřejmě i proto pojal vozidlo spíše jako pozemní válečnou loď, takže se označovalo i jako „Landkreuzer“.

V každém případě tento návrh 23. června 1942 předložili Hitlerovi, jehož netradiční projekt evidentně ohromil, neboť v prosinci téhož roku (bez ohledu na zjevnou absurditu celého podniku) došlo k objednávce prvního kusu. Racionálněji uvažující ministr Albert Speer ji však v roce 1943 zastavil, protože si uvědomoval, že je to nepředstavitelně nákladný nesmysl. Stojí za zmínku, že dnešní výpočty zpochybňují tehdy vypočtenou váhu „Krysy“, která by asi daleko přesáhla oněch tisíc tun; jen sama dělová věž by totiž vážila asi 380 tun.

Diskuse o umístění zbraní

Tento prvek ale nebyl vyvinut speciálně pro P.1000, mělo se jednat o modifikaci věže převzaté z bitevních křižníků třídy Scharnhorst/Gneisenau. V základní námořní podobě disponovala věž trojicí děl SK C/34 kalibru 280 mm, což se u „tankové“ varianty redukovalo na dva kusy. Ovšem i tak by šlo o zničující sílu, protože děla mohla pálit přes 300 kg vážící granáty na dálku 42 km!

Navíc měl obrněnec Ratte dostat pestrý arzenál dalších zbraní, na prvním místě 128mm kanón KwK 44 L/55 (stejný jako stíhač tanků Jagdtiger a supertěžký tank Maus). Stále se ale vedou diskuse o přesném umístění této zbraně, takže se různé rekonstrukce vzhledu „suchozemského křižníku“ P.1000 poněkud odlišují. Někteří umisťují dělo do čela korby, aby tak mohlo střílet i na cíle v menších vzdálenostech, protože hlavně 280mm kanonů by se patrně nemohly sklopit do tak malého úhlu.

 

"Ratte"

OSÁDKA: 20–40 mužů

CELKOVÁ DÉLKA: 39 m

CELKOVÁ ŠÍŘKA: 14 m

CELKOVÁ VÝŠKA: 11 m

PANCÉŘOVÁNÍ: až 360 mm

POHONNÁ JEDNOTKA: dva nebo osm lodních dieselů MAN nebo DB CELKOVÝ VÝKON: 12 000 kW (16 000 koní)

VYPOČTENÁ MAX. RYCHLOST: 40 km/h

VYPOČTENÝ MAX. DOJEZD: 190 km

HLAVNÍ VÝZBROJ: 2× 280mm lodní kanón SK C/34

VEDLEJŠÍ VÝZBROJ: 128mm kanón, 8 × 20mm kanón, 2 × 15mm kulomet

 

Ovšem podle jiných ztvárnění měl být 128mm kanón instalován do menší samostatné věže, která by umožnila palbu do zadní polosféry. Dále by „Krysa“ disponovala i osmi 20mm protiletadlovými kanóny FlaK 38 a dvěma 15mm kulomety MG 151/15 na obranu před pěchotou. Tyto „malé“ zbraně by se zřejmě nacházely ve věžičkách nebo střílnách někde na korbě obrněnce. Síla pancéřování měla  dosahovat až 360 mm, což by odpovídalo tehdejším bitevním lodním!

A námořní původu by byla i pohonná soustava, jejíž jádro měly tvořit buď dva lodní dieselové motory MAN V12Z32/44, nebo osm agregátů Daimler-Benz MB 501. V obou případech by výkon přesahoval 12 000 kW (!), z čehož vycházely (diplomaticky řečeno) dosti optimistické představy o rychlosti „Krysy“. V obrněnci se dokonce plánovala i „garáž“ pro dvojici průzkumných motocyklů BMW R12. 

„Příšera“ s 800mm dělem

Mohlo by se zdát, že projektem P.1000 Ratte vyvrcholila nacistická gigantománie, jenže ani toto ještě nebyl největší německý návrh pozemního obrněnce. Zbrojovka Krupp totiž později přišla ještě s něčím obludnějším, a to s projektem P.1500, jenž dostal opravdu velice přiléhavý název Monster, tedy „Příšera“. Mělo se jednat o aplikaci 800mm děla Dora, jež bylo normálně umístěno na železničním podvozku.

Projekt P.1500 ale obsahoval návrh, aby konstruktéři tento obří kanón uložili na nějakou terénní platformu. První verze předpokládala, že se by se původní čtyři „vagónové“ podvozky prostě vyměnily za čtveřici podvozků pásových (snad z tanků Tiger). Poté se ale návrh změnil na jakési samohybné dělo na šasi P.1000 Ratte, jehož 35 m dlouhá korba by tak zůstala, avšak místo „lodní“ věže se měla objevit lafeta s 800mm dělem Dora.

Kromě toho měl mít obrněnec dvě 150mm houfnice sFH 18 a několik 15mm kulometů MG 151/15. Stejně jako u P.1000 lze soudit, že by skutečná hmotnost P.1500 byla patrně mnohem větší než „oficiálních“ 1 500 tun, jelikož samo dělo Dora bez kolejových podvozků vážilo přes 1 300 tun! Není tedy divu, že ani „Příšera“ neopustila kreslicí prkna.

„Suchozemské křižníky“ by zřejmě působily impozantním dojmem, jejich reálná efektivita by však byla více než sporná. Byly by zajisté zoufale pomalé, neunesl by je žádný most, v měkčím terénu by hned zapadaly (a samozřejmě by se pak nedaly vyprostit) a nepochybně by nabízely dokonalé cíle pro nepřítele, především pro letouny. Dnes se nad parametry „Krysy“ a „Příšery“ může tajit dech, ale ve skutečnosti se jednalo jen o groteskní, ohromně drahé a tragikomicky nepraktické kuriozity. 

Reklama

  • Zdroj textu:

    Válka REVUE Speciál - Svět tanků

  • Zdroj fotografií: archiv autora



Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Nejstarší dosavadní doklad o užívání opia pochází z Mezopotámie - 3400 let př. n. l. Sumerové označovali mák setý, z něhož se opium získává, jako „radostnou rostlinu“. Samotný název „opium“  pochází ze starověké řečtiny (ópion) a znamená „šťáva z rostliny“. (foto: Unsplash, Tim Cooper, CC0)

Věda
Zajímavosti

O psy po zesnulé královně Alžbětě II. se podle britských médií bude starat její syn Andrew. (foto: Profimedia)

Revue

Jakýkoliv pokus o dodatečnou úpravu, umazání části textu nebo jeho vyškrábání perořízkem po sobě na ovčí kůži zanechal viditelnou vadu na povrchu. (ilustrační foto: PixabayCC0)

Historie

Příslušníci Wehrmachtu v civilu tráví slunečný den v jedné z francouzských vil. (foto: Wikimedia Commons, Joachim DöhlerCC BY-SA 4.0)

Válka

Neptun na výřezu snímku kamery NIRCam, ze 12. července 2022. (foto: NASA, ESA, CSA, STScI; Joseph DePasqualeCC BY-SA 4.0)

Vesmír

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907