Paleontologické překvapení: Vědci objevili v Číně dinosauří vejce z období křídy

Paleontologům se v čínské provincii An-chuej podařilo objevit dinosauří vejce z období křídy. Jde o první nález druhohorních dinosaurů v této oblasti

17.09.2022 - Stanislav Mihulka

Většina toho, co víme o druhohorních dinosaurech, vychází z objevených fosilních kostí nebo zubů. Jen občas se podaří nalézt i jiné pozůstatky, jako například fosilizované stopy nebo vejce. Často se tak stává, že vědci netuší, o jaký druh dinosaura jde a nalezená vejce dostávají samostatný odborný název. Bývají v takovém případě zařazená do svérázné taxonomie dinosauřích vajec, která zahrnuje „oodruhy“, „oorody“, a také „oočeledi“ (anglicky oospecies, oogenera, oofamilies).

Kulatá dinosauří vejce z údolí Čchien-šan. (foto: Journal of Paleogeography, QingHeCC BY 4.0)

Čínským paleontologům se nedávno v tomto směru povedl unikátní nález. V údolí Čchien-šan, ve východočínské provincii An-chuej objevili tři vejce dinosaurů z období křídy, která mají neobvyklý, téměř kulovitý tvar. Vejce, označená QS-01 a QS-02 mají velikost 10,5 × 9,9 centimetru respektive 13,7 × 13,4 centimetru. Třetí vejce bylo ztraceno. Vejce QS-01 není kompletní a jeho dutinu vyplňují krystaly kalcitu.

Taxonomie vajec

Badatelé zařadili objevená vejce do oočeledi Stalicoolithidae a popsali je jako nový oodruh Shixingoolithus qianshanensis. Jsou o něco větší než doposud známá vejce této oočeledi. Vejce jsou v této „taxonomii“ řazena čistě podle jejich morfologie a nemusí to nutně znamenat, že byli navzájem příbuzní i dinosauři, kteří tato vejce snesli.

TIP: Paleontologové objevili v Číně fosilii dinosaura i s jeho hnízdem, vejci a embryi

V oblasti Čchien-šanu, kde jsou vrstvy ze svrchní třídy a nejstarších třetihor se už našla řada fosilií, ale doposud žádní dinosauři. Kulatá vejce představují vlastně první hmatatelný důkaz druhohorních dinosaurů v této oblasti. Paleontologové jsou optimističtí a věří v další zajímavé nálezy. Geologická formace ze svrchní křídy má v této oblasti tloušťku téměř 900 metrů a může ukrývat značné množství zajímavých fosilií.