Paleontologický úlovek: Nová nejstarší květina objevena ve Španělsku

31.08.2015 - Stanislav Mihulka

Nejstarší známou kvetoucí rostlinou se teď stala ve vodě rostoucí montsechie z doby před 130 miliony let

Pokud se nespletli, tak paleontolog David Dilcher z Univerzity v Indianě a jeho kolegové objevili novou nejstarší kvetoucí rostlinu. Není to vlastně novinka, její fosilie ve vápenci jsou známé už přes sto let.

Paleontologové ale docela často zjišťují, že známé fosilie jsou něco jiného, než si do té doby mysleli. Ze sladkovodní fosilie Montsechia vidalii se podetailní analýze více než tisícovky fosilních pozůstatků vyklubal horký kandidát na nejstarší známou kvetoucí rostlinu. Vědci totiž u fosilií objevili pozůstatky květů a také semen, což jsou neklamné znaky kvetoucích rostlin.

Montsechie rostly ve spodní křídě, asi před 125 až 130 miliony let. Pokud doopravdy kvetly, tak to asi byly jedny z prvních kvetoucích rostlin na této planetě.

Indiana University, PNAS