Paleontologové objevili fosilie dvou doposud neznámých druhů jeseterů

Paleontologové objevili v Severní Dakotě fosilie dvou doposud neznámých druhů jeseterů. Podle vědců je pravděpodobně zahubila vlna tsunami, která vznikla po dopadu ničivého meteoritu.

14.10.2022 - Stanislav Mihulka

V pusté krajině Badlands, v americkém státě Montana a jeho okolí, se nacházejí naleziště slavné paleontologické formace Hell Creek. Představuje jedno z nejbohatších nalezišť z přelomu křídy a nejstarších třetihor a zahrnuje i vrstvy odpovídající době pádu ničivého meteoritu v Chicxulubu.

Američtí paleontologové Eric Hilton a Lance Grance nedávno zkoumali fosilie z významné lokality této formace na území Severní Dakoty, které se přezdívá Tanis, podle místa, kde byla ve filmu Dobyvatelé ztracené archy (1981) ukryta Archa úmluvy. Před 66 miliony let zde protékala mohutná a hluboká řeka.

Masový hrob konce křídy

Musel to být idylický ráj plný ryb, které sloužily k obživě dinosaurů a dalších predátorů té doby. Když dopadl meteorit v Chicxulubu, oblast Tanis se náhle stala masovým hrobem všech tvorů, kteří tam žili. Během mrknutí oka byli zadušeni a pohřbeni, zřejmě pouhé minuty po dopadu, který ukončil druhohory.

Hilton a Grance analyzovali fosilie ryb, které zde v tu chvíli zahynuly. Podařilo se jim mezi nimi identifikovat čtyři fosilie, které se ukázaly velmi zajímavými – vyklubaly se z nich totiž dva doposud neznámé fosilní druhy jeseterů, oba zastoupené dvěma jedinci.

Jeseteři Acipenser praeparatorum a Acipenser amnisinferos byli až překvapivě podobní dnešním jeseterům, i když spíše evropským a východoasijským než těm severoamerickým.

TIP: Místo smrti: Nová lokalita ukrývala oběti katastrofy po dopadu křídového meteoritu

Jesetery a všechny ostatní organismy nalézané na lokalitě Tanis pravděpodobně zabila ohromná vlna tsunami, promísená s materiálem vyvrženým při dopadu meteoritu v Chicxulubu. Tak jako celá formace Hell Creek, lokalita Tanis představuje pozoruhodný snímek z dávné apokalyptické historie na konci druhohor.

Nově objevený jeseter Acipenser praeparatorum ze samotného konce křídy. (foto: Journal of Paleontology, Eric J. Hilton, Lance GrandeCC BY-NC-SA 4.0)