Paleontologové objevili v Argetině kostru neznámého dinosaura, připomínajícího Tyrannosaura rexe

Tým paleontologů v Argentině objevil nový druh masožravého dinosaura, který měl mohutné čelisti, v porovnání s tělem však kratičké přední končetiny.

13.07.2022 - Stanislav Mihulka

Paleontologové nedávno objevili v severní Patagonii skvěle zachovalou kostru nového druhu velkého dravého dinosaura z čeledi Carcharodontosauridae, který lovil svou kořist ve svrchní křídě, ke konci druhohor. Jde o nejkompletnější fosilii dinosaura této skupiny z jižní polokoule.

Gigantický predátor

Nového carcharodontosaurida vědci pojmenovali Meraxes gigas, po drakovi z fantasy ságy George R. R. Martina „Píseň ledu a ohně“. Na délku měřil zhruba 11 metrů, jeho lebka byla dlouhá 1,2 metru a pokrytá výstupky a prohlubněmi. V silných čelistech měl predátor 15 centimetrů dlouhé, pilovité zuby. Na nohou měl dlouhé drápy, přední končetiny tohoto giganta ale měřily jen zhruba 60 centimetrů. Vědci se domnívají, že v porovnání se zbytkem těla kratičké přední končetiny byly pro masožravce výhodou.

TIP: Nová hypotéza: Proč měl T-Rex tak malé přední končetiny?

Detaily na kostře naznačují, že přední končetiny objeveného dinosaura byly obalené silnými svaly. Podle vedoucího výzkumu Juana Canalea z argentinské Národní univerzity v Río Negro měly malé přední končetiny meraxese svůj smysl. „Mohli horní končetiny využívat při rozmnožování, například pro držení samice při páření, nebo pro zvednutí v případě odpočinku nebo pádu,“ uvádí pro odborný časopis Current Biology Canale. Podobný účel mohli mít drobné přední končetiny i u dalších velkých masožravců s podobnou stavbou těla včetně nejznámějšího Tyrannosaura rexe.

Rekonstrukce kostry objeveného dinosaura (foto: Current Biology, Jorge A. GonzalezCC BY-SA 4.0)