Pancéřované vlaky: Obrněná monstra ve válce II.

03.06.2015 - Tomáš Dostál

Nasazení se obrněné vlaky dočkaly za ruské občanské války a samozřejmě i v letech druhého světového konfliktu


Reklama

Vůbec nejmasivnějšího nasazení do bojových akcí a největší slávy se pancéřové vlaky dočkaly v hektických časech ruské občanské války, jež bývalou carskou říši devastovala v létech 1917–1922.

Bílí proti Rudým 

Bolševická moc se totiž od roku 1918 mohla opřít o výrobní kapacity Putilovských závodů a strojíren v Brjansku, z jejichž výrobních linek začaly poměrně záhy sjíždět početné soupravy obrněných vlaků. V závěru stejného roku tak bolševici disponovali 23 vlaky, o rok později už 59 a na konci roku 1920 dokonce plnými 103 obrněnci!

Jeden z velitelů Rudé armády bojující s Bílými o Caricyn, přejmenovaný později na Stalingrad, si mohl na podzim 1919 se zadostiučiněním zapsat: „Pancéřové vlaky bojují s bravurou a odvahou. Jestliže v této bitvě nakonec zvítězíme, bude to jejich zásluhou.“

Příběh ruské občanské války by zůstal neúplný, pokud bychom opomenuli epopej Československého vojska na Rusi. S ní je úzce spojen snad vůbec nejdivočejší osud jednoho z mnoha tehdejších pancéřových vlaků. Původně carský Obrněný vlak č. 3 padl do rukou jednotek vilémovského Německa hned na začátku roku 1918. Němci ho předali svým spojencům, ukrajinským nacionalistům, jimž ovšem bolševici vlak vyrvali v bojích u Kyjeva ještě v závěru ledna. Souprava se poté nakrátko znovu ocitla v rukou Bílých, už v březnu ale opět bojovala pod rudou vlajkou s Rumuny v Besarábii. V červenci tento vlak, nesoucí hrdé jméno Lenin, ukořistili při střetech v Simbirsku českoslovenští legionáři, kteří ho obratem přejmenovali na Orlík.

Pod tímto označením pak prodělal kompletní sibiřskou anabázi. Na jaře 1920 předali Čechoslováci, evakuující se z Vladivostoku do vlasti, vlak do rukou bělogvardějců, kteří s ním po definitivním vítězství bolševiků raději přešli do čínských služeb. Železničního křižníku Zaamurec, který po více než jednu dekádu tvořil nedílnou část Orlíku, se nakonec v Mandžusku roku 1931 zmocnili japonští vojáci.

Druhá světová válka

Neméně pestrý osud měl i polský obrněný vlak č. 53, přezdívaný Śmiały (Smělý), kterému se dostalo té podivné cti sloužit postupně pod zástavou Rakousko-Uherska, Polska, Sovětského svazu a hitlerovského Německa. Někdejší c. a k. obrněnec bojoval krátce po skončení Velké války ve službách obnoveného Polska proti ukrajinským nacionalistům, v meziválečném období prošel modernizací a v září 1939 se zapojil do zápasu s nacisty.

Po ústupu na východ se ho zmocnili rudoarmějci, vpadnuvší na polské území. Po vypuknutí německo-sovětského konfliktu zase pro změnu padl do rukou Němců. V letech 1939–1945 byl jednoznačně největším uživatelem pancéřových vlaků nejrůznějšího druhu a bojového určení Sovětský svaz. Možná poněkud překvapivě nebyly tyto obrněnce pouze ve výzbroji Rudé armády, ale i obávané NKVD, jež preferovala především železniční křižníky MBV-D2.

Několika desítkami obrněných souprav se převaze Sovětů pokoušela čelit také německá branná moc. Nejvyššího počtu, tj. pětapadesáti, dosáhli Němci v závěrečných válečných týdnech.

Kromě východní fronty pak pancéřové vlaky hojně používali v oblasti Balkánu, několik málo souprav i na západní frontě. Závěr druhého globálního konfliktu předznamenal v případě pancéřových vlaků nezadržitelný ústup ze slávy, protože jako typ bojového prostředku měly svá nejlepší léta jednoznačně za sebou.

Epilog obrněných vlaků

Čím dál tím sofistikovanější metody vedení letecké války z nich činily téměř bezbranné cíle a odsunuly je obrazně i doslova na slepou kolej. V poválečném období tak obrněné vlaky nalezly uplatnění zejména v bojových akcích, jež doprovázely pozvolný rozpad koloniální soustavy na asijském a africkém kontinentu. Francouzi je nasadili ve 40. a 50. létech minulého století proti komunistickým povstalcům v Indočíně a později v Alžíru, Britové sáhli k tomuto prostředku během nepokojů v Malajsii a Belgičané je na přelomu 50. a 60. let napodobili při střetech v Belgickém Kongu. I když většinou improvizované pancéřové vlaky zasáhly do řady místních konfl iktů i v následujících desetiletích, doba jejich největší slávy byla už dávno ta tam.

Příště: Pancéřované vlaky v Slovenském národním povstání

Reklama

  • Zdroj textu:

    Válka REVUE leden–únor 2012

  • Zdroj fotografií: Wikipedia

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Věda
Vesmír
Historie

Italské tanky M13/40 postupují africkou pouští. Část Nichollsových obětí tvořily tyto stroje

Válka

Dunajskou deltu obývá nějvětší kolonie pelikánů bílých v Evropě.

Zajímavosti
Historie

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907