Paraziti možná probouzejí kanibalizmus v mnoha druzích živočichů

18.03.2015 - Stanislav Mihulka

Parazitární infekce mívají na hostitele neblahý vliv. Mimo jiné je mohou nutit ke kanibalizmu

Stále častěji se dozvídáme o tom, jak rozmanití paraziti ovlivňují své hostitele a někdy je dokonce ovládají jako loutky. Mandy Bunkeová z Univerzity v Leedsu a její tým vůbec poprvé zjistili, že někteří parazité probouzejí ve svých nešťastných hostitelích kanibalské choutky.

Kanibalizmus je v přírodě velice běžný. Známe ho už u více než 3 tisíc druhů živočichů, nás samotné nevyjímaje. Teď se ukázalo, že kanibalizmus, alespoň v některých případech, těsně souvisí s parazitizmem. Vědci studovali korýše, blešivce druhu Gammarus duebeni, kteří žijí ve vodách Irska a jsou často parazitováni mikroskopickými hmyzomorkami rodu Pleistophora.

Během výzkumu si všimli, že hmyzomorky mají na blešivce zvláštní vliv. Parazitovaní blešivci totiž požírají významně víc mladých blešivců svého druhu, nežli blešivci bez parazitů. Také se ukázalo, že blešivci prolezlí parazity jsou zesláblí a uloví si méně potravy. Není vyloučeno, že kanibalizmus na mláďatech je vlastně jedinou možností, která nemocným blešivcům zbývá. Nakonec i kanibalizmus mezi lidmi, jehož stopy nacházíme všude v naší minulosti, mohl být přinejmenším z části přiživován nemilosrdnými parazity.

DNews, Royal Society Open Science