Parazitované včely vyhledávají květy s léčivým pylem a nektarem

07.09.2015 - Stanislav Mihulka

Včely se střevními parazity se léčí pomocí květů s účinnými látkami

Mezi zvířaty je obvyklé, že různým způsobem využívají léčivé rostliny. Většinou to ale čekáme u těch, která nám jsou blízká. Ukazuje se ale, že léčivé rostliny mohou posloužit i natolik odlišným živočichům, jako jsou třeba včely.

Podle nedávné studie dávají včely, které jsou parazitované svým běžným střevním parazitem, přednost květům s největším obsahem aukubinu a katalpolu, což jsou látky zvané iridoidní glykosidy. Vědci to odhalili v důmyslných experimentech, v nichž měnili množství těchto látek ve květech rostliny želonice (Chelone).

Když ale byly včely napadeny larvami parazitických much, na které iridoidní glykosidy příliš neúčinkují, tak včelám na obsahu těchto látek ve květech želonice nezáleželo. Jak se zdá, i včely se dovedou léčit pomocí přírodních látek.

Dartmouth College, Ecology