Patří budoucnost v explozivních materiálech nanovýbušninám?

09.03.2015 - Stanislav Mihulka

Vědci simulovali exploze upravených kulovitých molekul z atomů uhlíku. Vybuchují naprosto fantasticky.

Kompaktní molekuly kulovitého tvaru tvořené atomy uhlíku, který se říká fullereny, jsou v dnešní době intenzivně zkoumány ze všech možných stran. Vědci z Univerzity Jižní Kalifornie v Los Angeles si nasimulovali molekuly buckminsterfullerenu, zvaného též buckyball, ze 60 atomů uhlíku, které vylepšili 12 nitroskupinami NO2.

Nitroskupiny jsou proslulé svým sklonem vybuchovat, protože jsou výtečným zdrojem kyslíku, který je potřebný pro pořádnou explozi. Vědce ale zajímalo, jestli budou výbušné i molekuly buckyballů, když je ověsí nitroskupinami, jako vánoční stromeček ozdobami.

Výsledným molekulám přezdívají buckybomby a v simulacích je vystavili teplotě 700 °C. Vše dobře dopadlo a vysoká teplota spustila exploze simulovaných buckybomb. Jejich výbuch během 50 pikosekund dosáhl teploty téměř 3 tisíc °C a tlaku, který více než 10 tisíckrát přesáhl normální atmosférický tlak. Oslnivé exploze rozmetaly buckybomby na prach ze simulovaných molekul C2, N2, CO2 a NO2. Badatelé jsou nadšeni a těší se na vývoj revolučních nanovýbušnin.

PhysOrg, Journal of Physical Chemistry Letters