Pavouci běžníci jsou mistři maskování. Změní barvu za tři dny

12.04.2015 - Stanislav Mihulka

Dravé samice běžníků se aktivně maskují podle barvy květů, na kterých číhají na nešťastnou kořist

Běžníci jsou rafinovaní lovci, kteří na svou kořist číhají většinou na květech rostlin. Vlastně se to týká jejich samic, které jsou dvacetkrát větší, než samci těchto pavouků. Samci běžníků se sice živí nektarem květů, ale navzdory své velikosti mezi sebou zuřivě bojují o právo dvořit se samicím, často na život a na smrt. Právě samice běžníků jsou schopné aktivně měnit své maskovací, kryptické zbarvení těla podle podkladu. Když změní loviště, tak postupně změní i své maskování, aby nebyly vidět. A zvládají to rychleji, než jsme se mysleli.

Vědci z Ball State University v Indianě zkoumali rychlost změny barvy samic běžníků druhu Misumenoides formosipes pomocí analýzy jejich fotografií v programu Adobe Photoshop. Ukázalo se, že dovedou změnit barvu těla z bílé na žlutou za 3 dny. Odborníci přitom doteď odhadovali, že to samice běžníků zvládnou za 6 až 11 dnů.

Pavoučice se mohou změnit i ze žluté barvy na bílou, trvá jim to ale déle. Tomu odpovídá i jejich chování v přírodě. Když se bílé samice ocitnou na žlutých květech, tak změní barvu, když se ale žlutě zbarvené samice dostanou na bílé květy, tak raději změní loviště. Vědci si pochvalují, jak jsou běžníci fascinující stvoření k výzkumu.

Ball State University, Ecological Entomology