Pavouci dovedou být milující rodiče: Někteří kojí potomky mateřským mlékem

01.12.2018 - Stanislav Mihulka

Samice čínských skákavek vychovávají mláďata v hnízdech a krmí je mlékem, které je výživnější než mléko kravské

<p>Čínská skákavka druhu Toxeus magnus</p>

Čínská skákavka druhu Toxeus magnus

Pavouci nepatří mezi nejoblíbenější tvory, přesto některé druhy mohou být velmi starostivými rodiči. V Číně nedávno zjistili, že jeden druh pavouků, skákavka jménem Toxeus magnus, krmí svá mláďata speciálním mlékem. Podobně, jako to dělají savci

Vědci zjistili, že si tito pavouci staví hnízda, ve kterých pak vyrůstají mláďata. Pavouci si do nich nenosí potravu, ale mláďata pavouků přesto rostou. Ukázalo se, že samice těchto pavouků vylučují velmi výživné mléko. Toto mléko navíc obsahuje čtyřikrát více proteinů, než mléko kravské

TIP: Města pavouků: V peruánských pralesích žijí pavouci v ohromných koloniích

Samice těchto skákavek v hnízdě vylučují mléko ze speciálních orgánů na zadečku. Čerstvě vylíhlá mláďata nejprve olizují kapky mléka, které samice umístí uvnitř v hnízdě. Starší mláďata pak sají mléko přímo od samice.

Experimenty potvrdily, že mláďata těchto pavouků jsou na mléce zcela závislá. Samice skákavek krmí mláďata pavoučím mlékem až do věku kolem 40 dní, kdy se již mláďata blíží dospělosti. Díky takové mateřské péči a životu v hnízdu se asi tři čtvrtiny mláďat tohoto druhu dožívají dospělosti.

Chinese Academy of Sciences