Philae je vzhůru: Po sedmi měsících navázala spojení se Zemí

15.06.2015 - Martin Reichman

Evropská robotická sonda Philae se v noci ze soboty na neděli probudila „ze zimního spánku“.

Philae navázala spojení na 85 sekund, během nichž stihla odeslat 300 datových balíků shromážděných dat. Navíc se zdá, že je ve skvělé kondici. Data ukazují, že její provozní teplota je -35 °C a v zásobě má 24 wattů energie. Pro minimální komunikaci s Philae přitom vědci považovali za nezbytné, aby sonda měla v zásobě alespoň 5,5 wattů a aby její teplota neklesla pod -45 °C.

I přes poměrně dlouhou odmlku odborníci doufali, že se podaří sondu oživit. S postupným přibližováním komety ke Slunci totiž rostla i doba, po kterou na solární panely Philae dopadalo sluneční záření.

Jistým překvapením je, že sonda během své sedmiměsíční odmlky nebyla úplně nečinná. Přijaté informace ukazují, že Philae data shromažďovala i během této doby. Dříve se jí ale nepodařilo navázat spojení.

Německé středisko v Darmstadtu, které má Philae na starosti, uvedlo, že komunikaci sonda obnovila ve 22:28 našeho času. Podle vědců má sonda v paměti uloženo ještě více než 8 tisíc datových balíků, které by měla odeslat během dalších spojení.

esa.int