Philae se opět ozvala: Vědci vyhodnocují přijatá data a hledají její polohu

16.07.2015 - Martin Reichman

Philae opět na krátkou dobu navázala spojení se sondou Rosettou. Vědci nyní zkoumají přijatá data

Během spojení přijala Rosetta data z přístroje CONSERT (COmet Nucleus Sounding Experiment by Radio-wave Transmission). Toto zařízení, které bylo původně určeno k průzkumu jádra komety pomocí rádiových vln, v principu funguje podobně jako tomografie. Jedna jeho část je umístěna na Philae a druhá na Rosettě.

Rádiový ping-pong

Transpondér umístěný na Philae vysílá po dobu 25 mikrosekund rádiový signál s frekvencí 90 MHz, který poté zachytí odpovídající zařízení na Rosettě. Ta poté vysílá stejný signál směrem k modulu na povrchu. Cyklus se opakuje po 200 milisekundách a celá sekvence měření trvá přibližně 1 sekundu. Výsledkem tohoto radiového „ping-pongu“ je tomografická mapa jádra komety.

TIP: Rosetta půjde do risku: Kvůli komunikaci s Philae se přiblíží se ke kometě

Při pátrání po přesné poloze ztraceného modulu, vědci právě do přístroje CONSERT vkládali velké naděje. Zda nově přijatá data odhalila polohu Philae zatím není jasné. Poté, co Rosetta doručila získané údaje do řídícího centra v německém Darmstadtu, se vědci pustili do jejich analýzy. Výsledek jejich pátrání zatím zveřejněn nebyl.

Poslední spojení Rosetty se sondou Philae proběhlo 24. června, poté se modul opět na 15 dnů odmlčel. Znovunavázání spojení, které trvalo 12 minut, vědci považují za mimořádně dobrou zprávu. Philae podle nich přežila stále složitější podmínky na povrchu komety a nové navázání spojení dává další šanci na pokračování mise tohoto ztraceného a znovuobjeveného modulu.

esa.int