PhoneSat 2.5: Družice, kterou NASA postavila z obyčejného smartphonu

04.04.2014 - Petr Broža

Budoucnost kosmického průzkumu se možná nachází právě ve vaší kapse. Z chytrého telefonu NASA vytvořila družici, který má demonstrovat, že vesmír lze zkoumat s výrazně nižšími náklady

Smartphone samozřejmě pro funkce satelitu jako takového nestačí, je ale využit jako řídící jednotka, kterou není nutno vymýšlet od začátku. Má operační systém, který lze programovat a spustit na něm jakoukoli aplikaci; tak pak následně řídí družici a komunikaci se Zemí. Družice je pak díky tomu výrazně levnější.

Poslední projekt, PhoneSat 2.5, poletí na Mezinárodní vesmírnou stanici s třetí zásobovací misí SpaceX. Ta byla plánována na 30. března, z technických důvodů však byla odložena. PhoneSat 2.5 je již pátou řadou satelitu, který je postaven na základu chytrého telefonu. Bude umísten na stejnou orbitu, jakou má ISS, tedy přibližně 350 kilometrů.

Družice nicméně telefon samotný v ničem nepřipomíná. „Budete se ptát, kde je telefon?“ směje se Bruce Yost s programu NASA Small Spacecraft Technology. „Telefon je rozebrán, odstraněn vnější obal a teprve vnitřnosti jsou připojeny k systémům družice.“ Díky tomu, že současné telefony již mají vlastní GPS přijímač, kameru s vysokým rozlišením, gyroskop či magnetometr, jsou ideálním nástrojem pro použití ve vesmíru.

PhoneSat 2.5 má kromě toho systém pro určování výšky a snímání polohy družice, dále komunikační modul, který zajišťuje spojení se Zemí. „GSM signál ve vesmíru samozřejmě nefunguje,“ doplňuje Yost. Družice by měla fungovat zhruba šest týdnů. Po tu dobu nebude družici samozřejmě napájet baterie telefonu, ale solární panely.

I když by to bylo hezké, kdyby někdo konečně vytvořil akumulátor, který smartphone tak dlouhou dobu udrží naživu...