Pilíře stvoření ve 3D: Nový pohled na Orlí mlhovinu odhaluje nové detaily

01.05.2015 - Martin Reichman

Původní záběr Pilířů stvoření pořídil před 20 lety Hubbleův vesmírný dalekohled a snímek se okamžitě stal jednou z nejslavnějších fotografií vesmíru. Nová pozorování teleskopu VLT a přístroje MUSE ukazují, jak jsou jednotlivé prachové sloupy rozloženy v prostoru. Podařilo se rovněž odhalit řadu nových detailů, například dosud nepozorovaný výtrysk u mladé hvězdy.

Pilíře stvoření jsou klasickým příkladem sloupovitých struktur vznikajících v obřích oblacích plynu a prachu, v nichž dochází k formování nových hvězd. Útvary připomínající pilíře vznikají působením obřích právě zformovaných modro-bílých hvězd (spektrálních typů O a B). Když ale tyto stálice začnou produkovat intenzivní ultrafialové záření a hvězdný vítr, proud energie a částic začne rozfoukávat okolní méně hustou hmotu.

Pilíře zániku zmizí za 3 miliony let

Hustější shluky plynu a prachu však mohou této hvězdné erozi odolávat déle. Materiál za nimi je jako ve stínu, chráněn před nemilosrdným zářením O-B hvězd. Tak vznikají protáhlé útvary „chvosty“ či „sloní choboty“, které pozorujeme jako potemnělé pilíře směřující pryč od jasných hvězd.

Měřením rychlosti vypařování Pilířů stvoření pomocí MUSE astronomové získali odhad, jak dlouho potrvá, než Pilíře úplně zaniknou. Oblaka ztrácejí hmotu rychlostí asi 70 Sluncí za milión let. Za předpokladu jejich současné hmotnosti asi 200 Sluncí, mají Pilíře stvoření před sebou pouhé 3 miliony let existence, což je z pohledu kosmických časových měřítek pouhý okamžik. Zdá se tedy, že přiléhavější pojmenování pro tyto kosmické sloupy by mohlo být Pilíře zániku.

European Southern Observatory | ESO