Placenta na čipu pomůže lépe pochopit těhotenství

20.06.2015 - Stanislav Mihulka

V laboratořích pěstují placenty na čipu, které slouží k výzkumu skutečných placent

V dnešní době se roztrhl pytel s orgány na čipu. Vědci je vyvíjejí proti, aby s nimi simulovali fungování jednotlivých orgánů a také na nich vyzkoušeli nové léčebné postupy. Jedním z posledních úspěchů je miniaturní placenta na čipu, která slouží k testování struktury a funkce placenty.

Pomocí této placenty na čipu mohou badatelé sledovat, jak se přenášejí živiny mezi matkou a plodem. Podle nich přinesou placenty na čipu odpovědi na palčivé otázky, které nedokáží zodpovědět současné modely placenty.

Placenta je dočasný orgán, který se vytváří v těhotenství, jako komunikační rozhraní mezi matkou a dítětem. Pomáhá kyslíku a živinám dostat se do plodu a v opačném směru zase posílá odpadní produkty. Placenta se přitom snaží fungovat i jako zdravotní filtr a zachytává nebezpečné mikroby, viry i buňky. Když placenta nefunguje dobře, tak to pocítí matka i dítě.

NIH