Planeta Země okem družice Terra

25.04.2013 - Petr Broža

<p>Bakterie Francisella tularensis zapříčinila podle vědců epidemii ve starověkém Kanaánu ve 2. tisíciletí př. n. l.</p>

18. prosince 1999 vypustila NASA na oběžnou dráhu družici Terra (tedy Země), která od té doby sbírá data o naší planetě a zejména o proměnách klimatu. Tento obrázek byl pořízen během několika obletů 11. července 2005 a chybějící části, jako například Antarktida, která byla v té době ponořena do polární noci, byly doplněny ze satelitů GOES a z poslední verze snímu Blue Marble (Modrá planeta).

Ve výřezu zubní protéza George Washingtona – není divu, že s tímto monstrem v ústech nerad mluvil na veřejnosti.

Bez vody ani ránu

Kapybary (Hydrochoerus hydrochaeris) patří mezi savce žijící (podobně jako například hroši) částečně vodním životem. Proto je můžete vidět především v regionech, kde je snadný přístup k vodě: jejich oblíbeným místem jsou zatopené lučiny, okraje močálů a nížinné lesy, kde je dobrá pastva a po celý rok dostatek vláhy. Daří se jim u vodních nádrží a v okolí řek.

Vyskytují se ovšem i v suchých lesích, křovinatých podrostech a na loukách. Jsou pěstovány na farmách nejen ve své domovině a uprchlíci z těchto chovů se zabydlují v oblastech bohatých na vodu po celém světě. Například na Floridě jsou volně se pohybující kapybary běžně vídány a roku 2011 byla kapybara viděna v Kalifornii.

Často zůstávají skryty ve vodě, přičemž nad hladinu jim čouhají jen nozdry a oči. Pod vodu se dokážou ponořit i úplně a vydrží bez nadechnutí až pět minut. Přední nohy kapybar jsou o něco kratší než zadní a mezi prsty mají tato zvířata menší plovací blánu. Tato danost společně s umístěním očí, nozder a uší ve vrchní části hlavy je předurčuje k bezproblémovému přebývání ve vodě.

Příčina vzniku obřích Fermiho bublin zatím zůstává nejasná.

Samantha Wrightová se svou dcerou Sofií a aplikací CamAPS FX, která monitoruje její cukrovku.