Planetární loupež: Masivní hvězdy mohou krást plynné obry i potulné planety

Velmi hmotné hvězdy mohou ve hvězdných porodnicích okolním hvězdám krást planety velké jako Jupiter

08.09.2022 - Stanislav Mihulka

Nedávno byla v rámci studie se zvučným akronymem BEAST (B-star Exoplanet Abundance Study) objevena řada plynných obrů, kteří obíhají ve značné vzdálenosti (stovek vzdáleností Země–Slunce) kolem masivních hvězd. Tyto exoplanety, kterým astronomové přezdívají „BEASTies“ přitom představují záhadu. V místech, kde krouží kolem své hvězdy, totiž pravděpodobně nemohly vzniknout.

Astronomové Sheffieldské univerzity, které vedla Emma Daffern-Powellová, nyní přišli s pozoruhodným vysvětlením tohoto jevu. Stručně řečeno, podle vědců jsou BEASTies ukradené planety. Pozorujeme tak důsledky loupeží, které masivní hvězdy spáchaly díky své mohutné gravitaci, v prostředí hustě „osídlených“ hvězdných porodnic. Na takových místech se zrodí většina hvězd, které ve vesmíru pozorujeme.

Loupeže ve hvězdných porodnicích

Astronomové od počátku nevěřili, že by u masivních hvězd mohly vznikat plynní obři. Hvězdy podstatně těžší než Slunce bývají velmi žhavé a zářivé. Mimo jiné vyzařují obrovské množství ultrafialového záření, které by mělo velmi účinně zabránit zformování planet velikosti Jupiteru. Přesto ale u těchto hvězd takové planety pozorujeme.

Během našeho dřívějšího výzkumu jsme zjistili, že v hvězdných porodnicích dochází ke krádežím. Hvězdy kradou planety jiným hvězdám a mohou také polapit planety, které osaměle putují vesmírem,popisuje Daffern-Powellová. „Víme, že velmi hmotné hvězdy mají ve hvězdných porodnicích větší gravitační vliv, v porovnání s hvězdami podobnými Slunci.

TIP: Případ µ2 Scorpii: I hvězdy odsouzené k smrti mohou mít planety

Teď jsme zjistili, že masivní hvězdy mohou krást i plynné obry, v tomto případě planety, kterým říkáme BEASTie. Je to jasná planetární loupež,“ pokračuje vědkyně. Počítačové simulace týmu ze Sheffieldu potvrzují, že se ve hvězdných porodnicích takové krádež odehrávají v průměru jednou za 10 milionů let.