Planetka, která zahubila dinosaury, je slabý odvar. Země zažila horší kataklyzma

22.04.2014 - Petr Broža

Vědcům se podařilo rekonstruovat jeden z dávných dopadů planetky na povrch Země, který z katastrofy, jež vyhubila dinosaury, dělá pohlazení po tváři

Tato extrémní kolize je datována do doby před 3,26 miliardami let a planetka (asteroid), která tehdy narazila do Země, měřila v průměru od 37 do 58 kilometrů – byla tedy zhruba čtyřikrát větší, než planetka, co zahubila dinosaury. Kráter, který vyhloubila, pak měl průměr okolo pěti set kilometrů! To vyvolalo seizmické vlny silnější než jakékoliv zemětřesení v nám známé historii.

Velké vymírání

Norman Sleep a Donald Lowe ze Stanfordské univerzity zjišťovali detaily o srážce zkoumáním hornin v Jižní Africe. Ačkoliv planetka pravděpodobně dopadla jinde, zde, v jihoafrické oblasti Baberton, byly nalezeny průkazné stopy v narušené zemské kůře; a kdybychom hledali jinde, určitě bychom je našli také.

„Tento náraz měl bezesporu vliv na tehdejší tektonické projevy a směr posunů litosférických desek,“ uvedl geolog Frank Kyte z Kalifornské univerzity. Tato katastrofa mamutích rozměrů byla bezesporu obrovskou výzvou pro tehdy mladý život, který vznikl teprve před 3,8 miliardami let. Obloha se zaplnila žhavým prachem a povrch oceánů začal vřít. Velká část živých organismů mohla být vymazána z povrchu zemského.

Těžké bombardování

Dopady takových těles však nebyly v dobách před třemi čtyřmi miliardami let nic zvláštního. Toto období nazýváme Pozdní těžké bombardování a nepostihlo jen nás, ale i další tělesa Sluneční soustavy. Měsíc si na svém povrchu nese jizvy z této doby dodnes.

• Zdroj fotografií: Taenaron