Plazmový motor: Silák, který výrazně zkrátí cestu na Mars

14.04.2014 - Tomáš Přibyl

Plazmový pohon by zabil hned dvě mouchy jednou ranou. Dokáže urychlit loď nebo sondu na velmi vysoké rychlosti jako iontový pohon, ale ve výrazně kratším čase

Na podobném principu jako motor iontový pracuje motor VASIMR: VAriable Specific Impulse Magnetoplasma Rocket, volně přeloženo „raketa s proměnlivým specifickým impulzem, poháněná magneticky urychleným plazmatem“. Jeho princip popsal již v roce 1977 americký fyzik Franklin Chang-Díaz (později se stal astronautem a sedmkrát se vydal do vesmíru).

Čtete dále:

Žhavá plazma

Princip motoru VASIMR je jednoduchý: nejdříve se radiovými vlnami ohřeje a ionizuje pracovní látka, čímž vznikne elektricky nabitá plazma. Tato elektricky nabitá látka je pak prudce urychlena magnetickým polem a proudí z trysky ven. Plazma má přitom mít teplotu až jedenáct miliónů stupňů Celsia! Magnetické pole tak musí bránit jejímu kontaktu s jakoukoliv součástí motoru, neboť ta by se ve zlomku sekundy spolehlivě vypařila.

VASIMR má kombinovat výhody klasického a iontového motoru: na jedné straně vysoký tah, na druhé straně minimální spotřeba pracovní látky. Tou bude pravděpodobně vodík, deuterium nebo hélium.

Vezměme si sebou elektrárnu

Nevýhodou ovšem je potřeba silného energetického zdroje: pozemské prototypy motoru pracovaly s výkonem 50, 100 a 200 kW. Nejsilnější z nich by se měl v řádu několika let vydat na Mezinárodní kosmickou stanici, kde bude zkušebně testován. Ovšem třeba pro cestu na Mars bude potřeba zdroj o výkonu 200 MW!

Odměnou ale bude to, že se výrazně zkrátí doby cest ke vzdáleným cílům: Franklin Chang-Díaz slibuje, že při použití VASIMRu poletí planetolet s kosmonauty k Marsu jen 39 dní! S klasickým chemickým pohonem by to trvalo nejméně sedm měsíců.

Plusy: vysoký tah, nízká spotřeba