Cigaretový kouř: Vylečíme chronický kašel?

02.07.2013 - Zuzana Teličková

Chronický kašel trápí miliony lidí na celém světě. Volně prodejné léky bývají přitom málo účinné a obava, že nejsou zcela bezpečné pro dětské pacienty, stále stoupá. Pomůže nový objev?

<p>Zatímco ostatní luxusní hodinky Patek Philippe halí zlato, ocelové Ref. 1518 jsou jedinečné svou „obyčejností“.</p>

K vyřešení problému by mohla přispět studie vědců z Imperial College v Londýně, kteří se rozhodli prozkoumat proces vzniku neinfekčního kašle a poprvé popsali reakci plic na dráždivé látky ve vzduchu, jež mají chronický kašel často na svědomí. Jedná se zejména o kouř z cigaret a další polutanty, kterých vdechujeme čím dál větší množství. Tyto látky stimulují receptorové proteiny na povrchu nervových zakončení v plicích, čímž dojde k reakci senzorických nervů, které spustí kašlací reflex. Tato řetězová reakce by podle britských vědců mohla být zastavena hned na počátku zablokováním receptorových proteinů zvaných TRPA1. Výzkum senzorických nervů myší, morčat i lidí dokázal, že receptory mohou být aktivovány značným množstvím látek, zvláště však karcinogenním akroleinem, který představuje základní složku cigaretového kouře, a chemikálií zvanou cinamaldehyd. Při zablokování reakce receptorů však ani tyto látky žádný kašel nevyvolávají. Pokud výzkum povede k výrobě a distribuci nového preparátu, mají lidé s chronickým kašlem vyhráno.