Plutovy měsíce Hydra a Nix: Jsou pozůstatkem velké vesmírné kolize?

24.07.2015 - Martin Reichman

Ještě před deseti lety byly Plutovy měsíce Hydra a Nix pouhými tečkami v dalekém vesmíru. Že jde ve skutečnosti o měsíce, odhalil až Hubbleův vesmírný teleskop 15. května 2005. První snímky pořízené sondou New Horizons ale ukazují, že mohou být velmi zajímavým světem. Oba malé měsíce obíhají Pluto ve 2× až 3× větší vzdálenosti než Charon: dráha Nix je od barycentra soustavy vzdálená 48 700 kilometrů a Hydry 64 800 kilometrů.

Načervenalou oblast na povrchu Nix vědci považují za možný kráter. Další podrobnosti ale přinese až další várka dat z New Horizons. Snímek měsíce Hydry odhaluje mimo jiné rozdíl v jasu, který je patrně dán rozdílem v povrchovém složení. Také na povrchu Hydry jsou patrné stíny, naznačující, že by se mohlo jednat o dvojici kráterů.

Vznik a původ obou malých měsíců zřejmě rozluští až další data New Horizons. Podle jedné ze zvažovaných teorií může jít o pozůstatky události označované jako „velká kolize“, během níž se dávné Pluto srazilo s jiným vesmírným tělesem. Za zrodem Nix i Hydra tak možná stojí podobné okolnosti, jako za vznikem našeho Měsíce.

• Zdroj fotografií: NASA/JHUAPL/SWRI