Pod Antarktidou objeven nový svět slaných podzemích vod

29.04.2015 - Stanislav Mihulka

Vědci prozkoumali podzemí nejsušší oblasti světa a objevili tam systém propojených podzemních slaných jezer

Při pohledu shora je Antarktida zmrzlou pustinou, kde nežije vůbec nic, kromě pár organismů, které milují extrémy. Dole pod Antarktidou je to ale zajímavější. Vědci tam nedávno objevili rozsáhlou soustavu navzájem propojených podzemních slaných jezer, kde by mohly fungovat bakteriální ekosystémy.

Badatelé k tomu použili nový systém s elektromagnetickým senzorem pro mapování terénu (AEM), kterým lze z vrtulníku „dohlédnout“ do hloubky kolem 350 metrů. Zmapovali s ním podzemí nejchladnější a nejsušší pouště na Zemi, Suchá údolí McMurdo, která se rozkládají ve Viktoriině zemi v Antarktidě, poblíž polární stanice McMurdo.

Vědci doufají, že se výzkumem antarktického podzemí dozvědí víc o fungování ledovců a vůbec o historii Antarktidy, kdysi vzkvétajícího kontinentu, který je už pár desítek milionů let zamrzlý do ledu.

University of Tennessee, Knoxville, Nature Communications