Pod supervulkánem Yellowstone objevili velkou zásobárnu magmatu

24.04.2015 - Stanislav Mihulka

Seismologové našli novou, čtyřikrát větší zásobárnu magmatu, která napájí supervulkán v národním parku Yellowstone

Už nějaký čas víme, že americký národní park Yellowstone je takovou efektní ozdobou na děsivém supervulkánu, který nejspíš sbírá síly k další erupci. Až vybuchne, tak zdevastuje americký kontinent a tvrdě zasáhne celou planetu. Do té doby se ho vědci budou snažit co nejlépe poznat a pochopit, jak supervulkány fungují.

Seismologové Utažské univerzity hlásí objev velké zásobárny, položené zhruba 30 kilometrů pod již dlouho známým magmatickým krbem supervulkánu v Yellowstone. Nově objevená zásobárna je 4,4 větší než stávající magmatický krb. Když by se celá vyprázdnila, tak by její obsah 11,2 krát naplnil slavný Grand Canyon.

Magmatické krby nejsou celé naplněné tekutou lávou, ale připomínají spíš houbu plnou dutin, vytvořenou z rozžhavené, ale pevné skály. Tekutá je jenom malá část žhavé hmoty. Nový objev prý nezvyšuje odhady rizika erupce supervulkánu Yellowstone. Šance, že supervulknán Yellowstone vybuchne, je pro každý rok jedna ku 700 tisícům.

University of Utah / Science