Podle matematického důkazu černé díry nemohou existovat

25.09.2014 - Petr Broža

Fyzička z univerzity v Severní Karolině dokazuje, že černé díry z matematického hlediska nemají právo na život. Přitom pozorování ukazují opak. Tak jak to je?

„Stále se z toho nemohu vzpamatovat,“ říká Laura Mersini-Houghtová. „Studujeme černé díry už padesát let a toto zjištění nám dává hodně námětů k přemýšlení.“

O co jde? Dnes se obecně předpokládá, že černá díra vzniká ve chvíli, kdy hvězda na konci svého života nedokáže odolat své vlastní gravitaci a zhroutí se sama do sebe v nekonečně hmotný a nekonečně malý bod, který se nazývá singularita. Okolo něj se vytvoří tzv. horizont událostí, což je hranice, z níž nic neunikne, ani světlo. A proto černé díry nejsou vidět a můžeme je pozorovat jen skrze vlivy, které mají na okolní prostředí.

Poté, co se hvězda zhroutí, je nově zrozená černá díra zdrojem silného záření, které pojmenoval před několika desítkami let Stephen Hawking. A právě skrze toto Hawkingovo záření je podle výpočtů Mersini-Houghtové ztratí kolabující hvězda tolik masy, že nemůže vzniknout singularita. A kde není singularita, není ani černá díra, ani horizont událostí. Alespoň podle výpočtů. Co se tedy stane, když taková hvězda umírá? Podle autorky výzkumu „možná jednoduše vybuchne.“

Nevěříte? Není divu. Černé díry, respektive efekty, jaké mají tyto objekty na okolí, jsou celkem snadno pozorovatelné a dokázatelné. Každopádně tato teorie opět pošťuchuje vědce, aby o černých dírách začali přemýšlet trochu jinak…