Pohlavní rozmnožování chrání lidi před nemocemi. Míchá genomem

17.02.2015 - Stanislav Mihulka

Oblasti lidského genomu, které se při rozmnožování méně promíchávají genetickými rekombinacemi, jsou ghettem škodlivých mutací. Vědci tam teď mohou pátrat po dosud neznámých mutacích

Už dlouho se ví o tom, že pohlavní rozmnožování vede k míchání genetického materiálu mechanismem rekombinace a že to brání hromadění škodlivých mutací. Všichni tušili, že to takhle funguje i u lidí, ale až doteď pro to nebyly přesvědčivé důkazy.

V jednotlivých oblastech lidského genomu dochází k různě intenzivnímu míchání genetické materiálu. Rekombinace, čili vzájemné prohazování kousků genomu otce a matky, k němž během pohlavního rozmnožování dochází při tvorbě pohlavních buněk, je v některých místech genomu častější a někde je zase méně častá. Philip Awadalla z Montrealské univerzity a jeho tým analyzovali lidský genom a dívali se, jak jsou v něm rozmístěné mutace, které ohrožují lidské zdraví. Přišli na to, že v takzvaných chladných oblastech genomu, kde genetický materiál promíchá třeba jednou za stovky generací, se doopravdy hromadí zlovolné mutace. Zároveň zdejší mutace bývají škodlivější, než v ostatních oblastech genomu.

Awadallův tým během výzkumu pracoval s genomy stovek lidí rozmanitého původu, které získali z kanadské databanky CARTaGENE a také z mezinárodního projektu 1000 Genomes Project. Závěry jejich studie jednak potvrzují teorie o příznivém vlivu pohlavního rozmnožování na kvalitu genomu, a také budou mít velký praktický význam. Když teď víme, kde se špatné mutace hromadí, tak je tam můžeme cíleně hledat. Lidstvo sužuje spousta nemocí a genetických poruch a v tomhle směru nás ještě čeká spousta práce.

University of Montreal 16. 2. 2015, Nature Genetics online 16. 2. 2015