Poklad pod skateparkem: Pod hřištěm byl pohřben náčelník doby bronzové

Při stavbě skateparku v západní Anglii archeologové objevili hrob dvojice mužů kultury zvoncových pohárů. Oba muži byli pohřbeni před 4 tisíci lety

06.05.2020 - Stanislav Mihulka

Když v roce 2017 v západní Anglii, v malebném městě Lechlade-on-Thames, stavěli skatepark, narazili zde na pozoruhodný hrob dvojice mužů z doby bronzové. Radiokarbonové datování odhalilo, že muži žili kolem roku 2200 před naším letopočtem. Jedním z těchto mužů byl zřejmě bohatý náčelník, kterého pohřbili s významnými dary. Takové objevy nejsou úplně časté, a to ani v Anglii s její bohatou historií.

Náčelník byl pohřbený s lebkami a kopyty ze čtyř krav. To je velmi neobvyklé. Podobné pohřební obětiny z doby bronzové jsou známé spíše z kontinentální Evropy. Kromě zvířecích ostatků našli archeologové v hrobě i měděnou dýku s vyzdobenou velrybí kostí, kamenný chránič zápěstí, ozdoby z jantaru, pazourek a pyrit, který se používal k rozdělávání ohně.

Ještě výjimečnější byl ale hrob druhého, staršího muže, který byl nalezen nedaleko náčelníka. Byl pohřben vsedě, což je podle vědců velmi nezvyklé. Také v jeho hrobě vědci nalezli obětiny, i když v mnohem skromnějším počtu.

TIP: Extrémně horké léto v Anglii odhalilo doposud skrytá archeologická naleziště

Podle archeologů není vzájemná blízkost obou hrobů náhoda a svědčí o tom, že mezi oběma muži existoval nějaký vztah. Není ovšem jasné jakého druhu. Je možné, že druhým mužem byl náčelníkův šaman, důkazy pro toto tvrzení ovšem vědci neobjevili.

Podle stáří hrobů a jejich podoby pocházeli oba zmínění muži z kultury zvoncových pohárů. Dřívější výzkum DNA ukázal, že tito lidé přišli do Británie z Evropy kolem roku 2400 před naším letopočtem. Zřejmě šlo o první kulturu, která v Británii používala měď a bronz.

Kultura se zvoncovitými poháry

Kultura zvoncových pohárů je datována do pozdního eneolitu až do počátku doby bronzové. Existovala na mnoha místech západní a střední Evropy a Maroka. Kultura je nazvaná podle keramických pohárů, které připomínají tvarem převrácený zvon. Tyto poháry mají mimo toho nezvykle zpracovanou hlínu a červeně zabarvený povrch, zpravidla s vkolkovanou výzdobou v horizontálních pásech. Objevují se také mísy se zataženým okrajem na nožičkách. Nádoby byly červené s bílým dekorem a bohatě zdobené. Na výrobu vzácných šperků se používal jantar.

Foundations Archaeology